Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
cze 06
Analiza, Dyplomacja sportowa, Publikacje, Rosja

Rosyjski sport po sankcjach odzwierciedleniem nowego globalnego ładu

6 czerwca, 2022

Analiza w skrócie:

  • Inwazja Rosji na Ukrainę przebudowuje układ polityczny w stosunkach międzynarodowych.
  • Nowy globalny ład geopolityczny znajduje swoje odzwierciedlenie w międzynarodowym sporcie.
  • Rosjanie po 24.02.2022 i wykluczeniu ze świata sportu musieli szukać alternatywnych wydarzeń sportowych.
  • Kreml poszukuje sojuszników w ramach swoich inicjatyw sportowych, co może sugerować nowy, stały wektor w rosyjskie polityce międzynarodowej.

Nowy rosyjski kierunek działania w sporcie

Rosyjska układanka sportowych narzędzi soft power, precyzyjnie rozlokowanych w międzynarodowym sporcie, uległa całkowitemu rozpadowi. Wobec utraty przez Moskwę relacji w znakomitej większości międzynarodowych organizacji sportowych, w Rosji powstał nowy plan, niezmiennie skorelowany z polityką międzynarodową. Wszelkie sankcje sportowe nałożone na Rosję (oraz Białoruś) wygenerowały proces reakcji ze strony Moskwy. Znajduje on swoje odzwierciedlenie w międzynarodowych inicjatywach sportowych. Ich istnienie, formuła funkcjonowania oraz perspektywy rozwoju dostarczają niezbędną wiedzę i zrozumienie procesów politycznych, które teraz Kreml będzie starał się reżyserować.

Ciekawą koincydencją jest zaplanowanie startu rosyjskiej „specjalnej operacji militarnej” w Ukrainie. Inwazja rozpoczęła się już kilka dni po zakończeniu Igrzysk Olimpijskich w Pekinie, co wielce prawdopodobne zostało ustalone 5 lutego 2022 roku w trakcie spotkania Xi Jinping-Władimir Putin. To prawdopodobne wtedy przywódcy wspólnie uzgodnili, by agresja nie rozpoczęła się w trakcie samych igrzysk. Jasno to pokazuje, że dla Kremla czynnik sportowy w stosunkach międzynarodowych ma bardzo ważne znaczenie. Rosjanie jednak nie zdawali sobie sprawy z potencjalnego odzewu światowego sportu, co wyraził sam Sergiej Ławrow, stwierdzając, że nie spodziewał się aż tak silnej antyrosyjskiej reakcji w międzynarodowych strukturach sportowych. Wobec tego już kolejna duża impreza sportowa, czyli Igrzyska Paraolimpijskie w Pekinie, odbyły się bez udziału Rosjan i Białorusinów.

Brak obecności reprezentantów Rosji oraz Białorusi na Igrzyskach Paraolimpijskich w Pekinie był pierwszym symptomem tworzenia się nowego układu, ponieważ Rosjanie musieli wynagrodzić swoim atletom brak możliwości walki o medale w Pekinie, wobec czego zorganizowali zastępczą imprezę sportową w Chanty-Mansyjsku o nazwie „Jesteśmy Razem, Sport”. Poza Rosją oraz Białorusią w wydarzeniu wzięli również udział reprezentanci Armenii, Kazachstanu i Tadżykistanu. Taki obrót spraw jest symptomatyczny, a analiza tego, co się dzieje w międzynarodowym sporcie pozwala zrozumieć – oraz do pewnego stopnia przewidzieć – co może się wydarzyć w pozostałych elementach polityki międzynarodowej.

Polaryzacja świata sportu

Wykluczenie, zawieszenie bądź ograniczenie funkcjonowania Rosji oraz (częściowo) Białorusi w międzynarodowych strukturach sportowych pokazuje zdecydowane nastawienie Zachodu względem obu tych państw. Globalne organizacje sportowe w większości przypadków znajdują się w zachodniej strefie wpływów, wynika najczęściej z miejsca, w którym znajduje się siedziba główna, z otoczenia biznesowego oraz udziału obywateli zachodnich państw w strukturach kierowniczych. Choć rzecz jasna organizacje sportowe są – co do zasady – niezależnymi podmiotami, to w istocie niektóre ich decyzje mogą być podyktowane naciskiem politycznym czy presją opinii publicznej. Tak właśnie było w przypadku nakładania sankcji sportowych na Rosję oraz Białoruś.

Obecne sankcje sportowe mają jednak jeden mankament – nie obejmują one państw, które utrzymują sportowy kontakt z Rosją i Białorusią. Historia uczy, że ta zasada może mieć wpływ na sukces wykluczenia sportowego; tak było w przypadku RPA w latach 60.-80. XX wieku. Ta cecha obecnego stanu międzynarodowego sportu realnie odzwierciedla problem na poziomie geopolitycznym. Pokazuje bowiem, że obecnie nie ma możliwości faktycznego odcięcia kraju, tym bardziej takiego, od którego zależy między innymi struktura bezpieczeństwa energetycznego wielu państw Zachodu.

Z perspektywy Moskwy i Mińska załamanie funkcjonowania w globalnym sporcie stanowi wyzwanie organizacyjne. Sport w tych krajach nadal musi istnieć oraz funkcjonować, by kolejne wydarzenia sportowe mogły być planowane. Co więcej, musi istnieć przesłanka rywalizacji międzynarodowej, dzięki której Rosjanie stworzą poczucie utrzymania relacji sportowych za granicą. Wobec tego, tendencja do polaryzacji globalnej polityki nabiera realnego kształtu w sporcie. Zastępcze Igrzyska Paraolimpijskie stanowią pierwszy przykład.

Rosyjskie międzynarodowe twory sportowe wyraźnie zmieniły swój układ. Koszykarska międzynarodowa VTB Liga, od czasu swojego powstania w 2008 roku, gościła drużyny z Polski, Czech, Estonii, Finlandii, Litwy, Łotwy, Gruzji, Białorusi oraz Ukrainy. Od 2014 roku, gdy wycofały się drużyny ukraińskie, obecność pozostałych, innych niż rosyjskie i białoruska, stopniowo malała. W tym roku ostatecznie wycofały się polski Zastal Zielona Góra oraz estoński BC Kalev. W ramach VTB Ligi pozostały tylko kluby rosyjski, białoruski oraz kazachski. Kwestią czasu wydaje się zatem wyraźny zwrot w stronę Chin, państw Azji Centralnej lub Iranu, których kluby koszykarskie mogą zostać zaproszone do udziału w rozgrywkach tej ligi. Jest ona skonstruowana na 12 drużyn, wobec czego pozostają dwa wolne miejsca, które prawdopodobnie zostaną zaproponowane drużynom z państw utrzymujących dobre stosunki z Kremlem.

Drugi rosyjski międzynarodowy projekt sportowy to Kontynentalna Hokejowa Liga. Ta również powstała w 2008 roku, a w swojej historii gościła zespoły z Ukrainy, Słowacji, Chorwacji, Finlandii, Łotwy, Białorusi, Kazachstanu oraz Chin. W tym roku, jako ostatnie kluby z Zachodu, szeregi ligi opuściły fiński Jokerit Helsinki oraz łotewski Dinamo Ryga. Pozostały kluby z Rosji, Białorusi, Kazachstanu oraz Chin. Szczególną uwagę przykuwa obecność chińskiej drużyny Kunlun Red Star. Mimo że poziomem ten zespół wyraźnie odstaje od reszty drużyn, nic nie zapowiada zakończenia jego udziału w rozgrywkach. Co więcej, po wycofaniu się zespołów z Finlandii oraz Łotwy są miejsca dla kolejnych drużyn, wywodzących się z państw bliższych Kremlowi. Przykłady lig VTB oraz KHL pokazują, że Moskwa, dążąc do utrzymania uczestnictwa Rosji w międzynarodowych rozgrywkach sportowych, wyraźnie zwróci się w kierunku wschodnim. Kwestią czasu są podobne decyzje w innych dyscyplinach. Jeśli wykluczenie Rosji i Białorusi z międzynarodowego sportu zostanie utrzymane (częściowo obejmują one 2023 rok), Kreml będzie musiał zorganizować nowe międzynarodowe rozgrywki, z potencjalnym udziałem klubów sportowych np. z Chin, Iranu, Armenii, państw Azji Centralnej lub Bliskiego Wschodu.

Zastępcze rozgrywki

Rosyjscy sportowcy mieli reprezentować swój kraj w wielu rozgrywkach organizowanych w terminach po 24 lutego. Wcześniej wspomniane Igrzyska Paraolimpijskie to jeden przykład. Z kolei reprezentanci Rosji w piłce nożnej nie wzięli udziału w meczach barażowych o mistrzostwa świata. Wobec tego w Rosji przygotowano zastępcze wydarzenia sportowe. Rosyjskie Channel One Trophy w łyżwiarstwie figurowym, zorganizowane w tym roku w marcu podczas trwających mistrzostw świata w tej dyscyplinie, zyskało nowy polityczny i wizerunkowy wymiar. W kwietniu żeńskie reprezentacje Rosji, Białorusi oraz Chin (jako drużyna Goldhand United) rozegrały mecze w ramach Pucharu Przyjaźni w piłce ręcznej. Na początku maja reprezentacje Rosji oraz Białorusi w hokeju na lodzie rozegrały towarzyskie mecze między sobą. Te wydarzenia stały się zastępczą rywalizacją wobec braku sportowców z Rosji i Białorusi w najważniejszych międzynarodowych wydarzeniach. Kreml musi generować wewnątrz rosyjskiego społeczeństwa poczucie normalności oraz stałej międzynarodowej obecności. Izolacja w sporcie ma niepełny wymiar, zatem Moskwa stara się wykorzystać kontakty zagraniczne tam, gdzie ma taką możliwość.

Być może kluczowym czynnikiem w budowie przyszłej pozycji sportowej Rosji jest nowy międzynarodowy turniej w piłce nożnej. Kreml musi zorganizować tego typu rozgrywki, ponieważ futbol, jako najpopularniejsza dyscyplina sportu na świecie, jest przestrzenią z olbrzymim potencjałem budowy pozycji kraju. Do tej pory futbol nie jest zagospodarowany przez Kreml w należyty sposób. Taki sygnał zaczyna jednak z Moskwy płynąć, ponieważ Boris Pajkin, deputowany do rosyjskiej Dumy Państwowej, stwierdził, że Rosja musi stworzyć alternatywne, nowe międzynarodowe rozgrywki w piłce nożnej. Rosyjski Związek Piłki Nożnej (ros. Rossijskij futbolnyj sojuz) zaproponował, by stworzyć nowy budżet, z dodatkowymi 20 miliardami rubli na wsparcie dla rosyjskiego sportu.

Sytuacja rosyjskiego sportu preludium nowego ładu geopolitycznego?

Z Rosji płynie sygnał potwierdzający, że wzmocniona kooperacja sportowa z innymi państwami to prawdopodobnie jest kierunek dla tego kraju. Oleg Matytsin, rosyjski minister sportu, stwierdził, że sportowe zbliżenie z Chinami jest tym, co rosyjski sport potrzebuje. Podobny ton wypowiedzi prezentuje prezydent Rosyjskiego Komitetu Olimpijskiego Stanisław Pozdniakow. Jego chiński odpowiednik Gou Zhongwen mu wtóruje i wyraża nadzieję, że sport odegra kluczową rolę w procesie wzmacniania wzajemnego zrozumienia oraz przyjaźni. Od czasu wykluczenia Rosji z wielu międzynarodowych struktur, rosyjscy działacze olimpijscy utrzymują stały kontakt z Chińskim Komitetem Olimpijskim. Rosyjscy Paraolimpijczycy otrzymali zaproszenie do Chin po pokonaniu przez ten kraj pandemii COVID-19.

Z kolei wiceprezydent Rosyjskiego Komitetu Olimpijskiego Igor Lewitin formułuje tezy, że Rosja powinna zwrócić się w kierunku sportowego systemu sowieckiego, czyli generalnej samowystarczalności. Nie jest to obecnie możliwe ze względu na istnienie zbyt mocno związanej globalnej siatki zależności ekonomiczno-logistyczno-sportowej, jednakże to pokazuje kierunek myślenia Rosjan. Istnieją też pewne sygnały, w jakim kierunku zwraca się Moskwa. Rosyjska Federacja Szachowa przegłosowała wewnętrznie wniosek o przystąpieniu do Azjatyckiej Federacji Szachowej, po tym jak europejski odpowiednik zawiesił członkostwo państwa w swoich strukturach. Szachy to jedna z najważniejszych gier dla Rosjan, dominacja w ramach tej dyscypliny jest jednym z kluczowych elementów sportowego wizerunku państwa. Istnieją zatem dwa główne nurty przemian geopolitycznych z udziałem Moskwy – samowystarczalność oraz wyraźny zwrot ku wschodowi.

Dzięki inicjatywom sportowym możliwe jest przewidzenie pozycji Rosji w nowym ładzie geopolitycznym. Wspomniana samowystarczalność oraz ukierunkowana polityka na wschód od Rosji nie musi się zmaterializować, nie można jednak w pełni wykluczyć tych możliwości. Zmiana wektora w polityce międzynarodowej Rosji jest mimo wszystko nieunikniona. Wystarczy spojrzeć na listę państw, które podczas głosowania w Zgromadzeniu Ogólnym ONZ opowiedziały się przeciw wykluczeniu Rosji z Rady Praw Człowieka (oraz państwa, które się wstrzymały). Chiny, Kazachstan, Iran, Tadżykistan, Uzbekistan, Kirgistan, Syria, Kuba, Boliwia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Katar, Arabia Saudyjska, Algieria czy Etiopia – te kraje niepotępiające aktu agresji Rosji i mogą w najbliższej przyszłości układać jeszcze bliższe relacje z Kremlem. Inicjatywy sportowe stanowią jeden z najbardziej widocznych elementów nowego układu.

Ambiwalentna odpowiedź świata na działania Rosji w Ukrainie odzwierciedla skuteczność wpływu Moskwy. Wykorzystując potencjał surowcowy i energetyczny, przemysł zbrojeniowy lub historyczne związki z niektórymi stolicami, Kreml zbudował silny stopień wpływów za granicą. Otwarte pozostaje pytanie, czy te kraje mogą oferować Moskwie realną pomoc. Nie ulega wątpliwości, że do jakiegoś stopnia to nastąpi. Monitorowanie planów sportowych Rosji (inicjatyw, wydarzeń i obecności w międzynarodowych strukturach) pozwoli szacować następne kierunki działań Kremla.

Jak będzie wyglądał nowy globalny ład – o tym zdecydują najważniejsi gracze. Rosja na pewno oszacowała swoje możliwości, Zachód skonsolidował działania, Chiny zaś uważnie obserwują wydarzenia, wyciągając jednocześnie wnioski w kwestii Tajwanu. Działalność Rosji w ramach sportu będzie odzwierciedleniem nowej układanki. Jest wiele zależności i innych relacji, w które uwiązana jest Rosja czy to w Republice Południowej Afryki, Indiach czy Turcji. Być może również z tymi państwami Kreml skonstruuje inicjatywy sportowe, czego również nie można wykluczyć, zdając sobie sprawę ze stopnia uwiązania ekonomicznego tych państw z Moskwą (jakkolwiek relacje polityczne by nie wyglądały). Pamiętać trzeba, że sport służył Rosji przede wszystkim jako narzędzie soft power, stanowiące element strategii oddziaływania w ramach hard power. Wyraźne ograniczenie tego składnika w wizerunkowych działaniach Moskwy na Zachodzie oznacza skumulowanie tych działań w innych regionach świata. A dzięki temu poznamy nowe cele polityki zagranicznej Kremla.

Należy monitorować działania Rosyjskiego Komitetu Olimpijskiego, organizatorów lig VTB oraz KHL, plany Rosyjskiego Związku Piłki Nożnej oraz całą resztę działań w ramach polityki sportowej Rosji, bowiem wtedy będzie można przewidzieć następne kroki polityczne Moskwy w innych regionach świata.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

Źródło zdjęcia głównego: @KremlinRussia_E |Twitter.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Mieszko Rajkiewicz Mieszko Rajkiewicz. Doktorant na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalista z zakresu upolitycznienia i globalizacji sportu. Analizuje sprawy dotyczące dyplomacji sportowej, „sportswashingu" oraz znaczenia sportowego „soft power" we współczesnych stosunkach międzynarodowych.

Comments are closed.

Mieszko Rajkiewicz Mieszko Rajkiewicz. Doktorant na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalista z zakresu upolitycznienia i globalizacji sportu. Analizuje sprawy dotyczące dyplomacji sportowej, „sportswashingu" oraz znaczenia sportowego „soft power" we współczesnych stosunkach międzynarodowych.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Prezydent Marcos Jr. – pomiędzy Chinami a Stanami Zjednoczonymi
    przez Mikołaj Woźniak
    6 czerwca, 2023
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023
  • Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]
    przez Aleksy Borówka
    23 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas