Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
lut 26
Afryka i Bliski Wschód, Analiza, Bezpieczeństwo, Iran, Joe Biden, Polityka międzynarodowa, Publikacje, USA

Dlaczego Iran wzbogaca uran i jak zareaguje na to prezydent Biden?

26 lutego, 2021
Dlaczego Iran wzbogaca uran i jak zareaguje na to prezydent Biden?Pobierz

Analiza w skrócie:

– w ostatnim czasie Iran zdecydował się na ponowne wzbogacanie uranu do 20% czystości;

– powrót do porozumienia nuklearnego z 2015 roku jest teraz dla Stanów Zjednoczonych jeszcze większym wyzwaniem;

– żadna ze stron nie wykazuje chęci zrobienia pierwszego kroku w celu przerwania trwającego impasu i powrotu do porozumienia.

Początek roku 2021 przyniósł wiadomość o tym, że Iran wznowił wzbogacanie uranu w położonych na południe od Teheranu zakładach w Fordo do poziomu 20% zawartości rozszczepialnego izotopu 235U. Rząd został do tego zobligowany w grudniowej ustawie, będącej odpowiedzią na niezniesienie przez państwa europejskie sankcji oraz śmierć czołowej postaci irańskiego programu atomowego, Mohsena Fakhrizadeha, fizyka i generała Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej (Islamic Revolutionary Guard Corps, IRGC), pod koniec listopada ubiegłego roku. O zamordowanie naukowca Teheran oskarża Izrael — państwo najbardziej obawiające się ewentualnego powstania irańskiego arsenału nuklearnego. Dzieje się to wszystko w rok po zamordowaniu przez Amerykanów irańskiej ikony, dowódcy al-Quds (elitarnej jednostki IRGC), generała majora Qasema Soleimaniego i niewątpliwie nie jest to komfortowa sytuacja dla nowego prezydenta Stanów Zjednoczonych Joe Bidena.

Prezydent Biden od razu po objęciu urzędu 20 stycznia br. podjął się reform odwracających decyzje poprzedniej administracji. Powrócił w imieniu USA do WHO i paryskiego porozumienia klimatycznego, wydał pierwsze rozporządzenia dotyczące kwestii imigracji i walki z pandemią COVID-19 oraz wycofał amerykańskie wsparcie dla Arabii Saudyjskiej w Jemenie. Doszedł także do porozumienia z Federacją Rosyjską w sprawie przedłużenia New START (New Strategic Arms Reduction Treaty, bilateralny traktat w sprawie środków dalszej redukcji i ograniczenia ofensywnych zbrojeń strategicznych). Prezydentura Bidena dopiero się rozpoczęła, ale już wiadomo, że stosunki z Islamską Republiką Iranu — podobnie, jak to miało miejsce w przypadku poprzednich administracji — będą ogromnym wyzwaniem w polityce zagranicznej USA.

W kampanii prezydenckiej Biden zapowiadał chęć powrotu do multilateralnego porozumienia nuklearnego (Joint Comprehensive Plan of Action, JCPoA), które zostało osiągnięte w 2015 roku przez Iran, Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Francję, Rosję, Chiny, Niemcy oraz Unię Europejską, a z którego USA wycofał w 2018 roku ówczesny prezydent Donald Trump. Warunkiem powrotu Stanów do porozumienia (co oznaczałoby łagodzenie sankcji nałożonych na Iran) jest ponowne podporządkowanie się Teheranu postanowieniom JCPoA. Dopuszczalny w porozumieniu poziom wzbogacenia uranu wynosi 3,67% (wystarczający dla dostarczania energii, niewystarczający do zbudowania bomby jądrowej). Irańczycy już zwiększyli ilość 235U do ponad 4%, a teraz dążą do osiągnięcia 20%. Taka ilość izotopu dawałaby już uran „użyteczny do zastosowania militarnego” (o uranie „bojowym” mówi się przy zawartości izotopu 235U na poziomie 85% i więcej). Organizacja Energii Atomowej Iranu podała, że miesięcznie jest w stanie wyprodukować 9 kg uranu o takim stopniu wzbogacenia[1] oraz że Islamska Republika „w razie potrzeby” może „z łatwością” wyprodukować wzbogacony uran o czystości na poziomie 90%.[2]

Naszym zdaniem Iran nie pędzi w stronę bomby, jak twierdzi przywódca uzbrojonego w broń nuklearną Izraela. Odpowiadają w wyważony, odwracalny sposób — Daryl G. Kimball, dyrektor wykonawczy Arms Control Association[3]

Irańczycy wielokrotnie powtarzali, że wszystkie te działania są odwracalne pod warunkiem, że pozostałe strony porozumienia albo zaczną działać zgodnie z JCPoA, albo — w przypadku USA — do niego wrócą.[4] Przestrzeganie przez państwa europejskie postanowień porozumienia jest utrudnione przede wszystkim właśnie przez amerykańskie sankcje. Wycofanie się Trumpa z porozumienia nuklearnego i ponowne zaostrzenie sankcji dało Irańczykom idealny powód, aby odejść od przestrzegania jego zobowiązań, a w konsekwencji mocno zbliżyć się do zbudowania bomby jądrowej, co z kolei teraz daje im lepszą pozycję negocjacyjną przed rozmowami w sprawie powrotu USA do porozumienia. Po reakcjach irańskich władz na ruch Trumpa z 2018 roku oraz po ich tegorocznych wypowiedziach[5]widać, że zależy im nie na bombie jądrowej, ale przede wszystkim na zniesieniu dotkliwych sankcji. Nawet jednak, gdyby Iranowi chodziło o samo zbudowanie bomby atomowej, trudno byłoby go winić — arsenał nuklearny posiadają jego najwięksi wrogowie, czyli Stany Zjednoczone i Izrael, irańskie dążenia są więc z tej perspektywy zrozumiałe. W 2015 roku część amerykańskich polityków i komentatorów wskazywała na słabe strony czy też niedociągnięcia porozumienia, jak choćby to, że nie odnosiło się ono w swoich zapisach do irańskiego programu rakiet balistycznych czy nie zmuszało Teheranu do przestrzegania praw człowieka. Na tym jednak polega kompromis, że na koniec każda strona jest trochę niezadowolona. Naiwnością jest myśleć, że Stany Zjednoczone (czy szerzej: Zachód) wysuną szereg żądań, a Iran tak po prostu wszystkie spełni, nie patrząc na własne interesy. Warto przypomnieć, że podpisanie JCPoA poprzedziły dwa lata negocjacji.

Jeśli Biden będzie w stanie zapewnić Iranowi obiecane złagodzenie sankcji, prawdopodobnie ponownie dołączy do porozumienia (w którym wszyscy pozostali sygnatariusze są nadal obecni). Jeśli mu się nie uda, Teheran prawie na pewno zwiększy swoje naruszenia. Raczej nie spróbuje zbudować broni nuklearnej (chociaż sama możliwość, że może to zrobić to wystarczający powód, aby zachować porozumienie). Zamiast tego Iran prawdopodobnie zdecyduje się na zwiększenie skali swojego programu nuklearnego — poprzez rozwój lepszych wirówek, instalowanie ich w większej liczbie, gromadzenie coraz większych ilości wzbogaconego uranu, a być może nawet wzbogacanie go do wyższych poziomów — James M. Acton[6] dla Foreign Policy

Jak wiadomo ze słów Antony’ego Blinkena, sekretarza stanu w administracji Bidena, do powrotu USA do porozumienia jest jeszcze „daleka droga”.[7] Blinken powiedział też, że Biden będzie chciał włączyć do porozumienia kwestie programu balistycznego oraz zaangażowania Iranu w lokalne konflikty (chodzi tu przede wszystkim o wojny w Syrii i Jemenie oraz finansowanie Hezbollahu). Podobnie wypowiedziała się nowa dyrektor Wywiadu Narodowego, Avril Haines.[8] Administracja nie powinna jednak zwlekać. Iran już zainstalował nowe kaskady bardziej zaawansowanych wirówek w Fordo i Natanz i zapowiada dalsze działania.[9] W reakcji na tę wiadomość Ned Price, nowy rzecznik prasowy amerykańskiego Departamentu Stanu, powiedział: „Utwierdziło nas to w przekonaniu, że jest to wyzwanie, z którym musimy uporać się natychmiast”.[10] Irańczycy czekają, aż prezydent Biden zniesie sankcje — wtedy sami zrobią krok do tyłu. Nie ukrywają przy tym swojego zniecierpliwienia.[11] Jednak w ostatnich dniach prezydent Biden zadeklarował, że nie zniesie sankcji, dopóki Iran nie obniży poziomu wzbogacania uranu do tego, który jest przewidziany w JCPoA.[12] Trwa więc impas, a obie strony czekają, aż ta druga zrobi pierwszy krok w kierunku powrotu do przestrzegania porozumienia nuklearnego.

Stany Zjednoczone są obecnie w dużo gorszej pozycji negocjacyjnej „dzięki” wycofaniu się Trumpa z JCPoA w 2018 roku i ostatnim ruchom Iranu, a szanse na wynegocjowanie umowy lepszej niż ta z 2015 są bliskie zeru. Im bardziej jednak odwleka się powrót USA do porozumienia, tym gorsza staje się sytuacja, ponieważ Iran w swoich działaniach nie cofa się ani nie zatrzymuje. Zwiększenie sankcji też nie jest wyjściem — Trump chwalił się swoją polityką „maksymalnego nacisku” na Iran i każdy może sam ocenić, jakie są jej skutki. Wydaje się jednak, że na powrocie do obopólnego przestrzegania ustaleń z umowy z 2015 roku Iranowi powinno zależeć bardziej niż Stanom — z powodu dotkliwych dla Islamskiej Republiki sankcji.

Stany Zjednoczone i Iran powinny jak najszybciej przystąpić do rozmów, które przerwałyby trwający obecnie impas, a następnie umożliwiły USA powrót do umowy — o ile Iran, jak zapowiada, odwróci dotychczasowe jej naruszenia. Jak zauważa James M. Acton, jeśli obecnej administracji amerykańskiej się to uda, „może być w stanie wynegocjować dalsze ograniczenia irańskiego programu nuklearnego i odnieść się do jego programu rakietowego, oferując Teheranowi większe korzyści w późniejszym czasie”.[13] Do tego jednak konieczny jest powrót obu stron do przestrzegania JCPoA z 2015 roku.


[1] „Iran Enriching About 9 kg of Uranium to 20% per Month: Nuclear Chief“, Islamic Republic News Agency, https://en.irna.ir/news/84174897/Iran-enriching-about-9-kg-of-uranium-to-20-per-month-Nuclear.

[2] „Iran Can Easily Enrich Uranium Up to 90 Percent: Spokesman”, Government of the Islamic Republic of Iran, http://irangov.ir/detail/355227.

[3] Robbie Gramer, Colum Lynch, Jack Detsch, „Iran Increases Nuclear Enrichment, Posing First Challenge for Incoming Biden Administration”, Foreign Policy, https://foreignpolicy.com/2021/01/05/iran-trump-biden-nuclear/. Tłumaczenie autora.

[4] Javad Zarif, Twitter, https://twitter.com/JZarif/status/1346110272482799616.

[5] Ramin Mostaghim, James Griffiths, „Iran’s Rouhani Hopes Biden Will Return to Obama-Era Nuclear Deal as He Dubs Trump a ‘Tyrant’”, CNN, https://edition.cnn.com/2021/01/20/middleeast/iran-biden-nuclear-deal-intl-hnk/index.html.

[6] James M. Acton, „With Iran, Biden Can’t Let Perfect Be the Enemy of Good”, Foreign Policy, https://foreignpolicy.com/2021/01/13/with-iran-biden-cant-let-perfect-be-the-enemy-of-good/. Tłumaczenie autora.

[7] Arshad Mohammed, Humeyra Pamuk, „U.S. Is Some Ways from Decision on Resuming Iran Nuclear Deal: Blinken”, Reuters, https://www.reuters.com/article/us-usa-biden-state-iran/u-s-is-some-ways-from-decision-on-resuming-iran-nuclear-deal-blinken-idUSKBN29O2HD?il=0.

[8] Jennifer Rubin, „Opinion: Avril Haines Hints at Bipartisan National Security Policy”, The Washington Post, https://www.washingtonpost.com/opinions/2021/01/19/avril-haines-hints-bipartisan-national-security-policy/.

[9] „Iran Installs Advanced Centrifuges at Natanz, Fordow Nuclear Sites: Envoy”, Press TV, https://www.presstv.com/Detail/2021/02/02/644399/centrifuges-Iran-Natanz-Fordow-Kazem-Gharibabadi-enrichment-.

[10] Ned Price, „Department Press Briefing — February 2, 2021”, U.S. Department of State, https://www.state.gov/briefings/department-press-briefing-february-2-2021/. Tłumaczenie autora.

[11] „FM Zarif Warns US Over ‘Dangerous’ Delay in Undoing Wrongs”, https://www.presstv.com/Detail/2021/02/06/644667/www.presstv.ir.

[12] VOA News, „Biden: US Won’t Lift Iran Sanctions”, Voice of America, https://www.voanews.com/middle-east/biden-us-wont-lift-iran-sanctions.

[13] James M. Acton, „With Iran, Biden Can’t Let Perfect Be the Enemy of Good”, Foreign Policy, https://foreignpolicy.com/2021/01/13/with-iran-biden-cant-let-perfect-be-the-enemy-of-good/. Tłumaczenie autora.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Małgorzata Cichy Małgorzata Cichy. Magister Filologii Angielskiej oraz Bezpieczeństwa Narodowego i Międzynarodowego na Uniwersytecie Śląskim. Specjalizuje się w bezpieczeństwie międzynarodowym, jej główne zainteresowania to konflikty zbrojne, zjawisko współczesnego terroryzmu międzynarodowego, Bliski Wschód i zaangażowanie państw zachodnich oraz Rosji w tym regionie, a także relacje transatlantyckie.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Publikacje, Rosja

Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025

Autorzy: Ksawery Stawiński, Adam Jankowski 08.05.25 Umowa Surowcowa Ósmego maja ukraiński parlament ratyfikował tak zwany Mineral Deal. Oficjalna, mniej dźwięczna,…
  • Adam Jankowski
  • 15 czerwca, 2025
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Unia Europejska

PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025

Autorzy: Mikołaj Woźniak, Konrad Falkowski. Wsparcie merytoryczne: Łukasz Kobierski 9.05. Słowacko-chińskie rozmowy w Moskwie Na tle uroczystości związanych z obchodami…
  • Mikołaj Woźniak
  • 15 czerwca, 2025
  • Analiza, Nowe technologie, Publikacje

Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej

W XXI wieku bardziej niż kiedykolwiek rywalizacja państw przeniosła się do sfery technologii. W związku z tym od kilkunastu lat…
  • dr Tomasz Pawłuszko
  • 8 czerwca, 2025
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Małgorzata Cichy Małgorzata Cichy. Magister Filologii Angielskiej oraz Bezpieczeństwa Narodowego i Międzynarodowego na Uniwersytecie Śląskim. Specjalizuje się w bezpieczeństwie międzynarodowym, jej główne zainteresowania to konflikty zbrojne, zjawisko współczesnego terroryzmu międzynarodowego, Bliski Wschód i zaangażowanie państw zachodnich oraz Rosji w tym regionie, a także relacje transatlantyckie.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025
    przez Adam Jankowski
    15 czerwca, 2025
  • PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025
    przez Mikołaj Woźniak
    15 czerwca, 2025
  • Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej
    przez dr Tomasz Pawłuszko
    8 czerwca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas