Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
paź 23
Bezpieczeństwo, Izrael, Publikacje, Wywiad

Konflikt Palestyńsko-Izraelski. Rozmowa z dr hab. Marcinem Szydziszem

23 października, 2023

Poniższy wywiad został przeprowadzony 10 października 2023 r.

Marcin Szydzisz – dr hab. nauk politycznych, historyk, prawnik. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest autorem ponad 50  publikacji na tematy związane z problematyką bliskowschodnią (szczególnie Izraelem i Palestyną), polską polityką zagraniczną, mniejszościami narodowymi w Polsce i Europie. Do najważniejszych jego publikacji należą „Sekurytyzacja jako narzędzie polityki zagranicznej Izraela w świetle teorii regionalnych kompleksów bezpieczeństwa (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2019) oraz Społeczność żydowska na Dolnym Śląsku w latach 1950-1989 w świetle działalności  Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów w Polsce (Wydawnictwo Instytutu Pamięci Narodowej, Wrocław 2019).


Aleksy Borówka: Izrael ogłosił stan wojny i dotychczas zmobilizował kilkaset tysięcy rezerwistów. Jak długo zdaniem Pana Profesora będzie trwała wojna przeciwko Hamasowi?

Marcin Szydzisz: Rozsądna odpowiedź brzmi – nie wiadomo. W tej sytuacji niczego nie można powiedzieć na pewno. Prawdopodobne są dwa scenariusze. Pierwszy, który jest dotychczas realizowany, czyli ataki rakietowe. Drugi, zadeklarowany przez Ministra Obrony Izraela Joawa Galanta – wejście sił lądowych do Strefy Gazy. Jest to jednak bardzo niebezpieczna operacja. Strefa Gazy to obszar mniej więcej wielkości Krakowa ze zwartą zabudową miejską i gęstym zaludnieniem. Zamieszkuje ją około 2 300 000 ludzi. Żołnierze Izraelscy nie znają topografii Strefy Gazy, którą natomiast znają działający tam terroryści. Ewentualny atak spowodowuje duże straty wśród Izraelczyków. Poświęcenie nawet 100 żołnierzy IDF byłoby dramatem dla Izraelskiego społeczeństwa.                                     

Nie wiadomo, czy ten drugi scenariusz będzie miał miejsce. Izraelscy żołnierze są już przy granicy, dlatego niektórzy spekulują, że wojska lądowe na pewno pojawią się w Strefie Gazy. Inni mówią, że może to jeszcze nie pora, że trzeba najpierw przyjrzeć się, w jaki sposób rozwijać się będzie sytuacja.                                            

Jeżeli jednak Izrael będzie chciał całkowicie zniszczyć Hamas, to już teraz można powiedzieć, że tego celu na pewno nie zrealizuje. Terroryści żyjący w Strefie Gazy zaczną się ukrywać, a część z nich ucieknie do Egiptu tunelami. Poza tym, większość liderów Hamasu nie znajduje się już w Strefie Gazy. Chalid Maszal jest w Libanie, a premier rządu Ismail Hanija ukrywa się teraz w Katarze, więc im nic nie grozi. Deklaracje Izraela nie mają pokrycia w rzeczywistości. Natomiast to prawda, że Izrael jest w stanie zniszczyć Strefę Gazy i szybko podjąć ofensywne działania przeciwko Hamasowi. Pytanie tylko, czy rzeczywiście to zrobi, bo PR-owo Izraelowi to nie służy. Szczególnie, kiedy świat zobaczy ciała dzieci, których śmierć będzie efektem Izraelskich nalotów.

Aleksy Borówka: Warto podkreślić wyzwania, stojące przed prowadzeniem walki we wrogim, gęsto zaludnionym terenie zurbanizowanym. Dotychczas infiltracje Strefy Gazy dokonywały jedynie siły specjalne charakteryzujące się zdolnością przeprowadzania takiego typu operacji. Oprócz tego, służby wywiadowcze Izraela najprawdopodobniej działały w Gazie pod różnymi przykrywkami. Izrael ogłosił oficjalnie otoczenie Strefy Gazy i prawdopodobnie właśnie wprowadza drugi z nakreślonych przez Pana Profesora scenariuszy w życie. Być może nastąpi również blokada powietrzna i morska, aby całkowicie odciąć Strefę Gazy od świata zewnętrznego.

Marcin Szydzisz: Tak samo jak odcięcie prądu, gazu, dostaw żywności, wody. To wszystko właśnie ma miejsce.

Aleksy Borówka: W związku z powyższym, nasuwają się liczne pytania. Jeżeli Izrael zdecyduje się wkroczyć siłami lądowymi do Strefy Gazy i dojdzie do walk w terenie zurbanizowanym to czy Strefę Gazy czeka całkowite zniszczenie? Czy w tym kontekście należałoby stwierdzić, że otoczenie miasta nie sprawi, że mieszkańcy Strefy Gazy poddadzą się woli Izraela? Czy takie działanie wytworzy jakiegoś rodzaju wrogość mieszkańców Strefy Gazy wobec Hamasu? Czy istnieje jakakolwiek szansa, że miejscowa ludność mogłaby wskazać izraelskim siłom zbrojnym, gdzie wyszukiwać zakładników czy bojowników Hamasu co pozwoliłoby dotrzeć siłom lądowym do celów operacji bez konieczności dokonywania wielkopowierzchniowych zniszczeń?  

Należy zauważyć, że Hamas po ataku na Izrael jeszcze wzmocnił swój autorytet i to nie tylko w Strefie Gazy, ale również poza jej granicami. Większość społeczeństw arabskich jest antyizraelska, część z nich uznaje bojówkarzy Hamasu za bohaterów czy potencjalnych męczenników.

Marcin Szydzisz: Nie można się spodziewać, że ktokolwiek z Palestyńczyków mieszkających w Gazie, będzie pomagać Izraelczykom. To niemożliwe! Izraelczyk to wróg. Ci ludzie są uczeni, szczególnie po przejęciu władz przez Hamas 16 lat temu, że synonimem wroga jest Syjonista. Nie ma możliwości, żeby ktokolwiek z cywili pomógł Izraelczykom. Ludzie nie będą spontanicznie występować przeciwko Hamasowi.

Należy zauważyć, że Hamas po ataku na Izrael jeszcze wzmocnił swój autorytet i to nie tylko w Strefie Gazy, ale również poza jej granicami. Większość społeczeństw arabskich jest antyizraelska, część z nich uznaje bojówkarzy Hamasu za bohaterów czy potencjalnych męczenników. Ze strony ludności arabskiej, Izrael nie może oczekiwać żadnego wsparcia. Nie możemy się spodziewać scenariusza, w którym Palestyńczycy będą mówić: „w tym tunelu przetrzymuje się zakładników”. Nie, czegoś takiego nie będzie.              

Aleksy Borówka: W takim razie można spodziewać się, że pomimo bycia w stanie ciągłego zagrożenia zdrowia i życia, ludność Strefy Gazy prawdopodobnie będzie stawiać zbrojny opór siłom Izraela.

Marcin Szydzisz: Można się tego spodziewać. Trzeba też pamiętać, że Hamas to organizacja islamistyczna, która usiłuje wpoić mieszkańcom Strefy Gazy, że śmierć na polu walki z krzyżowcami czy z syjonistami jest męczeństwem. Jeżeli ktoś jest religijnym muzułmaninem to uznaje, że gwarantuje mu to wejście do Raju. To nie jest tak, że w Palestynie opcja nie zginąć będzie zawsze wybierana. Tam wcale nie jest to takie oczywiste. Opcja zginąć może okazać się atrakcyjniejszej.

Aleksy Borówka: Ale bez względu na to jakie działania zbrojne w Strefie Gazy będą prowadzone, to najprawdopodobniej ta ludność, która już teraz jest świadoma niesamowicie dużego zagrożenia dla swojego życia, będzie próbowała się stamtąd wydostać. Jeżeli te działania doprowadzą do kryzysu migracyjnego, to jaka będzie zdaniem Pana Profesora reakcja Egiptu? Czy Egipt zdecyduje się na przyjęcie uchodźców? Ze strony Izraela na przyjęcie uchodźców nie ma przecież co liczyć, bo Palestyńczycy są tam traktowani jako potencjalne źródło zagrożenia.

Marcin Szydzisz: Egipt nie będzie chciał przyjąć uchodźców z kilku względów. Po pierwsze, pomiędzy Strefą Gazy a Egiptem jest tylko jedno przejście graniczne w Rafah, które nawet w czasach pokoju nie zawsze było otwarte. Po drugie, przyjęcie uchodźców to potencjalna destabilizacja Egiptu. Proszę sobie wyobrazić pół miliona ludzi pojawiających się w stosunkowo biednym kraju, gdzie jest duże bezrobocie i nie ma zbyt wiele żywności. Uchodźcy będą tylko potęgowali problemy wewnętrzne. Jest jeszcze trzeci powód, Hamas nie jest lubiany przez Egipt. Jest on ideologicznie związany z Bractwem Muzułmańskim, a ono w Egipcie jest uważane za organizację terrorystyczną. Proszę sobie wyobrazić, że nagle pojawiają się tysiące ludzi sympatyzujących z Bractwem Muzułmańskim. Są oni potencjalnym niebezpieczeństwem dla władz tego kraju.               

Nie wiem jednak, co się naprawdę wydarzy. Wyobrażam sobie presję ludzi, którzy chcą uciec. Większość Palestyńczyków nie chce być męczennikami. Starają się ratować swoje życie i życie swoich bliskich. Można sobie wyobrazić taką sytuację, że część z nich ucieknie pod granicę z Egiptem. Niektórzy z nich przedostaną się do Egiptu, niemniej jednak, władze tego kraju nie będą pozwalać nikomu na przedostanie się przez granicę ze Strefą Gazy.

Aleksy Borówka: Nie mamy pewności, jak społeczność międzynarodowa zareaguje na ten konflikt. Dotychczas, wektor migracyjny był skierowany ku Europie, natomiast w przypadku zamknięcia drogi morskiej, Palestyńczycy zostaną otoczeni w Strefie Gazy. Pojawiają się także informacje o równoległych atakach rakietowych Hezbollahu z obszaru południowego Libanu. Czy Hamas współpracował wcześniej z innymi organizacjami terrorystycznymi w dotychczasowych atakach? Czy były to ataki koordynowane pomiędzy różnymi organizacjami terrorystycznymi?

Marcin Szydzisz: Oczywiście, taka współpraca miała miejsce i odbywała się ona na różnych poziomach. Najważniejszym sojusznikiem Hezbollahu oraz Hamasu jest Iran. Z tym, że Iran przeznacza na wsparcie Hezbollahu więcej środków, niż czyni to w przypadku Hamasu. Dzieje się to też dlatego, że Hezbollah jest organizacją szyicką, podobnie jak większość Libańczyków i ma znacznie większe znaczenie dla Teheranu, na przykład dlatego, że angażuje się w wojnę w Syrii po stronie Prezydenta Asada, sojusznika Iranu.

Hamas jest organizacją sunnicką. Pomiędzy sunnitami a szyitami istnieją olbrzymie napięcia, ale w tym wypadku obie organizacje mają wspólnego wroga, którym jest Izrael.

Nie ma potwierdzonych informacji, czy atak Hamasu był uzgodniony z władzami Hezbollahu. Wydaje mi się, że Hezbollah o nim wiedział, ale z całą pewnością nie miał szczegółowych planów działania Hamasu. Hezbollah jednak jednoznacznie poparł Hamas. Doszło również do dwóch prób ataków rakietowych Hezbollahu. Były one wymierzone w Izraelską stację radarową na Farmach Szeba. Jednak takie ataki zdarzały się już wcześnie na tym spornym terytorium i były stosunkowo częste. O ataku rakietowym mówi się teraz, ponieważ rozpoczęła się wojna z Hamasem, ale gdyby te wydarzenia miały miejsce przed kilkoma miesiącami, poświęcono by im skromną notatkę prasową.

Akcja Hezbollahu miała na celu pokazać wsparcie dla Hamasu. Mam nadzieję, że na tym odcinku nie będzie dochodziło do poważniejszych działań. Hezbollah angażuje się w konflikt w Syrii. Nie jest mu potrzebny drugi front. Nie mogę jednak z całą pewnością powiedzieć, że „Partia Boga” nie włączy się jako regularny uczestnik tego konfliktu. Tym bardziej, że rozmawiamy kilka dni po ataku Hamasu.

Aleksy Borówka: Od Izraela na atak Hezbollahu była jednoznaczna. Pozycje, z których dolatywały rakiety zostały rozpoznane i bombardowane artylerią. Jednocześnie Izrael podszedł dość poważnie do zagrożenia, biorąc także w pełni pod uwagę liczbę ofiar ataku Hamasu i nakazał ewakuację ludności z Farm Szeba. Mówiliśmy o aktorach niepaństwowych, a teraz chciałbym zadać kolejne pytanie: jakie jest ryzyko, że ten konflikt będzie podlegał zjawisku spill over i rozszerzy się na sąsiednie państwa? Czy w kontekście wojny przeciwko Hamasowi jest szansa, że któreś z państw wrogo nastawionych wobec Izraela – a tak możemy nazwać praktycznie wszystkich jego sąsiadów, a nawet więcej państw w regionie – może wykorzystać okazję do zaatakowania go?

Marcin Szydzisz: Po pierwsze, wrogo do Izraela są nastawione przede wszystkim społeczeństwa państw muzułmańskich. Rządy części arabskich państw, przynajmniej deklaratoryjnie i oficjalnie, nie są wrogie wobec Izraela. Egipt ma podpisane porozumienie pokojowe z Izraelem, tak samo Jordania, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Bahrajn, Maroko i Sudan. Arabia Saudyjska kooperowała z Izraelem, więc nie jest wroga na różnych poziomach. Nadzieja na pokój między Arabią Saudyjską a Izraelem była także do niedawna całkiem realna. Nie wydaje mi się, że te państwa zaatakują Izrael.

Właściwie to są dwa państwa, które mogłyby zdecydować się na wojnę z Izraelem – to Iran i Syria. Syria jest jednak zniszczona długoletnim konfliktem. Prezydewnt Asad kontroluje większość terytorium kraju, ale nie chce kolejnej wojny, doskonale zdając sobie sprawę z faktu, że to może być koniec jego rządów. Należy pamiętać, że potencjał militarny Izraela jest zdecydowanie większy niż syryjski. Poza tym, wprawdzie prezydent Syrii wygrał wojnę domową, ale wciąż ma poważne problemy wewnętrzne. Militarne zaangażowanie się po stronie Hamasu mogłoby osłabić jego pozycję.

Podsumowując, w moim przekonaniu, nie dojdzie do bezpośredniego zaangażowania się w konflikt państw wrogich Izraelowi. Już bardziej prawdopodobne jest, że włączą się w niego Hezbollah i Palestyńczycy z Autonomii.

Wydaje mi się, że Iran nie zdecyduje się na antyizraelskie działania. Nie byłoby to łatwe. Trzeba pamiętać, że oba państwa nie mają wspólnej granicy. Teheran mógłby oczywiście dokonać ataków rakietowych ale i to jest mało prawdopodobne. Teraz ograniczy się do wsparcia Hamasu i Hezbollahu (np. próbując organizować dostawy broni).

Możliwe jest, że do antyizraelskich działań włączyliby się Palestyńczycy z Zachodniego Brzegu i ze Wschodniej Jerozolimy, choć dotychczas do tego nie doszło. Co prawda, miały miejsce prohamasowskie demonstracje. Podobno były także nawoływania do świętej wojny z minaretów we wschodniej Jerozolimie i doszło do zamieszek (np. w Nablusie), ale skala antyizraelskich działań na Zachodnim Brzegu nie jest duża.

Podsumowując, w moim przekonaniu, nie dojdzie do bezpośredniego zaangażowania się w konflikt państw wrogich Izraelowi. Już bardziej prawdopodobne jest, że włączą się w niego Hezbollah i Palestyńczycy z Autonomii.

Aleksy Borówka: Możemy w takim razie stwierdzić, że rozwój tego konfliktu najprawdopodobniej nie doprowadzi do włączenia się innych aktorów państwowych do wojny Izraela przeciwko Hamasowi. Natomiast powstaje pytanie, czy sam ten atak Hamasu nie został w jakiś sposób istotnie wsparty przez aktorów państwowych? Myślę przede wszystkim o wspomnianym przez Pana Profesora Iranie, który ma spore doświadczenie we wspieraniu Hamasu i Hezbollahu w działaniach przeciwko Izraelowi. Wydawać się może, że są też inne państwa, które mogłyby skorzystać na zdestabilizowaniu sytuacji na Bliskim Wschodzie.

Marcin Szydzisz: Iran na pewno wspomógł Hamas na różnych płaszczyznach, na przykład dostarczając broń, pomagając finansowo i szkoląc terrorystów. Mógł też coś wiedzieć, choć pojawiały się informacje, iż nawet najważniejsze osoby z otoczenia prezydenta Ebrahima Raisiego i ajatollaha Chamenei były zaskoczone atakiem.

Można zastanowić się, czy Hamas otrzymał jakąś pomoc z Rosji. Pojawiły się informację, że terroryści z Hamasu wykorzystywali broń, np. drony, których obsługę znali tylko Rosjanie. Nie ma jednak żadnych dowodów na bezpośredni udział Moskwy. Na pewno konflikt ten jest na rękę Rosji. Poza tym Hamas może liczyć na jej wsparcie polityczne, ponieważ to właśnie Rosja jest jednym z nielicznych państw, które uznają Hamas za reprezentację Palestyńczyków (np. premier z Hamasu odwiedzał Rosję). Podmiotowość Hamasu podkreśla również Turcja.

Niemniej jednak, ani Rosja ani tym bardziej Turcja będąca państwem NATO, nie pomogą Hamasowi w wymierny sposób. Hamas może jednak liczyć, że Moskwa udzieli mu wsparcia politycznego. Rosja to jedno z nielicznych państw, które ma relacje dyplomatyczne z rządem Hamasu. Jego liderzy spotykali się kilkukrotnie z rosyjskimi dyplomatami. Do takich kontaktów dochodziło nawet w tym roku.

Aleksy Borówka: W debacie publicznej bardzo często wybrzmiewa, że być może to Rosjanie celowo zainwestowali jakieś siły i środki, aby przeszkolić bojowników do rozpoczęcia kolejnej proxy war, w celu zmuszenia Stany Zjednoczone do przekazywania coraz mniejszych zasobów na wspieranie Ukrainy. Izrael jest ważnym sojusznikiem Stanów Zjednoczonych Ameryki.

To są oczywiście przypuszczenia i wątpię, żeby kiedykolwiek doszło do jednoznacznego potwierdzenia takiego scenariusza. Chciałbym teraz zadać Panu Profesorowi ostatnie pytanie. Czy ta wojna, którą Izrael wypowiedział Hamasowi, może w jakikolwiek sposób zmienić oblicze konfliktu palestyńsko-izraelskiego, który jest konfliktem permanentnym? Czy Pana zdaniem dojdzie do bezpośredniego zaangażowania zbrojnego sojuszników Izraela w konflikt? Jeżeli tak, to jakie byłyby warunki, które musiałyby powstać, aby Stany Zjednoczone udzieliły jakiegoś bezpośredniego wsparcia Izraelowi?

Marcin Szydzisz: Oczywiście, że zmieni się oblicze konfliktu palestyńsko-izraelskiego. Dotychczas, Palestyńczycy byli nieporównywalnie słabsi od Izraela. Były intifady, ataki terrorystyczne, czy zamieszki. Można przyjąć, że były to chaotyczne działania różnych ugrupowań islamistycznych i terrorystycznych w Palestynie, Strefie Gazy czy na Zachodnim Brzegu.

Teraz mamy kompletnie nową jakość. Hamasowcy przekroczyli granicę Izraela, a przecież
od 1948 roku nikt z muzułmańskich wrogów nie stawał na ziemi Izraela. Co więcej, terroryści ze Strefy Gazy zrobili to z niesłuchaną siłą. Tym samym zbudowali pewien rodzaj mitu założycielskiego. Hamas będzie w społeczeństwach państw muzułmańskich prezentował się jako ta organizacja, która potrafiła zaskoczyć i pokonać syjonistów. Tym samym to właśnie jemu będą przekazywane pieniądze od bogatych muzułmańskich donatorów.

Co do drugiej części tego pytania, to trudno sobie wyobrazić bezpośrednie zaangażowanie jakiegoś sojusznika Izraela. Izrael jest na tyle silnym państwem, że jest w stanie unieszkodliwić Palestyńczyków i ich zdolności bojowe bez większego problemu. Izraelczycy pokonaliby również prędzej czy później Hezbollah, gdyby ten zdecydował się na czytelne wsparcie Hamasu.

Odpowiadając na pytanie o USA to Izrael może liczyć na ich wsparcie polityczne. Waszyngton zamanifestował to wysyłając na Morze Śródziemne lotniskowiec Gerald Ford. Ma on odstraszać Teheran od włączenia się w konflikt. Zaangażowanie Stanów Zjednoczonych byłoby jednak bardzo prawdopodobne, gdyby konflikt rozlałby się na cały Bliski Wschód. Mam nadzieję, że tak się nie stanie.

Aleksy Borówka: Bardzo dziękuję za wywiad, którego udzielił Pan Profesor Marcin Szydzisz z Uniwersytetu Wrocławskiego.

Foto: DEZALB z Pixabay

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Aleksy Borówka Aleksy Borówka. Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Publikacje, Rosja

Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025

Autorzy: Ksawery Stawiński, Adam Jankowski 08.05.25 Umowa Surowcowa Ósmego maja ukraiński parlament ratyfikował tak zwany Mineral Deal. Oficjalna, mniej dźwięczna,…
  • Adam Jankowski
  • 15 czerwca, 2025
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Unia Europejska

PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025

Autorzy: Mikołaj Woźniak, Konrad Falkowski. Wsparcie merytoryczne: Łukasz Kobierski 9.05. Słowacko-chińskie rozmowy w Moskwie Na tle uroczystości związanych z obchodami…
  • Mikołaj Woźniak
  • 15 czerwca, 2025
  • Analiza, Nowe technologie, Publikacje

Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej

W XXI wieku bardziej niż kiedykolwiek rywalizacja państw przeniosła się do sfery technologii. W związku z tym od kilkunastu lat…
  • dr Tomasz Pawłuszko
  • 8 czerwca, 2025
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Aleksy Borówka Aleksy Borówka. Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025
    przez Adam Jankowski
    15 czerwca, 2025
  • PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025
    przez Mikołaj Woźniak
    15 czerwca, 2025
  • Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej
    przez dr Tomasz Pawłuszko
    8 czerwca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas