Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
paź 19
Analiza, Publikacje, Trójmorze

Znaczenie wojny w Górskim Karabachu dla regionu Trójmorza

19 października, 2023

Autorzy:

Krzysztof Karwowski jest doktorantem nauk o polityce i administracji w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Bada zależności ekonomiczno-społeczne postępu technologicznego, polityki innowacyjności i strategie kosmiczne w rejonie Azji Południowowschodniej. Magister orientalistyki, odbył roczne stypendium Pasa i Szlaku na Południowochińskim Uniwersytecie Technicznym w Kantonie.

Piotr Pietrzak, Ph.D., jest badaczem filozofii politycznej, strategii rozwiązywania konfliktów, teorii międzynarodowych i geopolityki. Wykłada na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Sofijskiego im. św. Klemensa Ochrydzkiego w Bułgarii. Jego zainteresowania badawcze obejmują stosunki międzynarodowe, studia nad bezpieczeństwem oraz interwencje humanitarne. Jest autorem kilku artykułów i rozdziałów książek, publikowanych w recenzowanych czasopismach naukowych i zbiorowych, w tym On the idea of humanitarian intervention: a new compartmentalization of IR theories z 2021 roku. Piotr Pietrzak publikuje również artykuły w Modern Diplomacy.


Analiza w skrócie

Niniejsza analiza dotyczy problemu konfliktu w Górskim Karabachu z września 2023 r. oraz jego aspektów międzynarodowych z perspektywy Trójmorza. Temat ten wiąże kwestie wpływów Inicjatywy Trójmorza na arenie międzynarodowej oraz ich stosunku do patrona Karabachu – Armenii, w obliczu wycofania się z aktywnych działań Rosji. Jest również ważny dla przyszłej percepcji projektu Trójmorza na Kaukazie.

Przyczyny i przebieg konfliktu w Górskim Karabachu

W drugiej połowie września 2023 roku doszło do kolejnego, bezprecedensowego zaognienia sytuacji geopolitycznej w Górskim Karabachu – eskalacji konfliktu, która przejdzie do historii jako III Wojna o Górski Karabach. Ten geopolityczny sworzeń, znany w literaturze przedmiotu jako Samozwańcza Republika Artsakhu, umiejscowiony jest w samym sercu Kaukazu, pomiędzy Armenią, a Azerbejdżanem. Ten region jest jednym z najciekawszych punktów zapalnych we współczesnym świecie. Stepanakert, stolica tego regionu, często padał łupem zwaśnionych rywali, którzy rywalizowali o kontrolę nad tym strategicznym obszarem.

Zarzewia tego konfliktu należy szukać jednak w długiej i bogatej historii regionu zamieszkiwanego przez etniczny i religijny tygiel kultur chrześcijańskich (Ormianie, Gruzini) oraz muzułmańskich (Azerowie, wpływy tureckie i perskie), jednak największy wpływ bezpośredni wywarło panowanie na tym terenie Rosji i w późniejszym czasie ZSRR. To za czasów carskich i radzieckich, ormiański Karabach stał się częścią Azerskiej SRR (socjalistycznej republiki radzieckiej) jako składowej imperium. Mimo prób połączenia obwodu Karabachu z Armeńską SRR w 1988 roku, to rozwiązanie nie zostało zrealizowane. Dodatkowo, upadek ZSRR w 1991 roku nie przyniósł końca tych prób zjednoczenia, lecz jedynie pogorszył napiętą sytuację między oboma narodami [[1]]. W 1991 roku zarówno Azerbejdżan, jak i Armenia ogłosiły niepodległość od ZSRR.

Tego samego roku niepodległość ogłosił także Górski Karabach ze stolicą w Stepanakercie. Niepodległość, pomimo nieuznania przez żadne państwo (z Armenią włącznie), została potwierdzona w referendum. Działania te doprowadziły w latach 1992-1993 do wojny, która pozbawiła Azerbejdżan 10% terytorium, utworzenia korytarzy komunikacyjnych z Karabachu do Armenii oraz zakończyła się protokołem podpisanym przy mediacji Rosji w Biszkeku w 1994 roku. Mimo dalszych prób regulowania (Grupa Mińska z 1992 pod auspicjami Rosji, pryncypia madryckie, spotkanie azersko-armeńskie w Moskwie w 2008 czy udział OBWE), spór w dalszym ciągu przybierał na sile podlegając okresom większej i mniejszej intensywności z azersko-karabaskimi wymianami ognia włącznie [[2]][[3]].

Do kolejnej odsłony odmrożonego konfliktu doszło wiosną 2016 roku (tzw. wojna kwietniowa), kiedy przez pięć dni Azerbejdżan realizował zaplanowaną operację zajęcia strategicznych wzgórz we wschodnim Karabachu. Działania zbrojne powróciły w roku 2020 roku podczas pandemii COVID-19, kiedy w trakcie 1,5-miesięcznych starć armia azerska oskrzydliła terytorium Karabachu, niemal odcinając go od Armenii (utrzymany został jedynie wąski Korytarz Laczyński zajęty dwa lata później). Azerska agresja spowodowała również zawirowania w samej Armenii, wywołując kryzys polityczny, który zmusił Erywań do rozmów [[4]]. Wojna pokazała przytłaczającą przewagę techniczną Azerów szczególnie w dziedzinie dronów i nowoczesnej artylerii. Armenii nie udało się wykorzystać ostatnich trzech lat na nadrabianie strat, a jej siły zbrojne nie wykorzystały kosztownych modyfikacji lotnictwa (zakupione w Rosji w 2019 myśliwce Su-30) w obronie integralności zbuntowanego Górskiego Karabachu.

Zdj. 1. Mural w Stepanakercie z motywami karabaskiej tożsamości narodowej (fot. K. Karwowski)

Ostateczne rozstrzygnięcie co do przyszłości tego obszaru nastąpiło podczas krótkiej, kilkunastogodzinnej potyczki, która miała miejsce 19-20 września 2023 roku. Choć wydarzenia te doprowadziły do katastrofy humanitarnej [[5]], w postaci kilkudziesięciokilometrowego sznura ormiańskich uchodźców uciekających Korytarzem Laczyńskim do Armenii, żadna konkretna pomoc nie nadeszła od innych państw. W szczególności Rosja nie zaproponowała rzeczywistego wsparcia. W wyniku przeniesienia uwagi na Ukrainę, Rosja pozostała pasywna co stworzyło bezprecedensową geopolityczną próżnię na Kaukazie, którą bardzo chętnie gospodarują obecnie Azerbejdżan i Turcja.

W efekcie, rządy w Erewaniu i Stepanokercie zostały praktycznie zmuszone do zaprzestania obrony tego terytorium, gdyż nie miały szans na odparcie znaczącej przewagi militarnej Baku. Stało się tak pomimo wcześniejszych ostrzeżeń ze strony proeuropejskiego rządu Nikola Pashinyana precyzujących, że Armenia nie czuje się już chroniona przez Rosję [[6]], oraz że daje Ormianom z Karabachu fałszywe poczucie bezpieczeństwa, pomimo jego ostatnich prób zbliżenia z Zachodem [[7]]. Wojna została rozegrana w warunkach bezprecedensowego wycofania się Rosji z jednej ze swoich tradycyjnych stref wpływów i braku chęci Zachodu, by ponieść koszt przeciągnięcia Armenii na swoją stronę. Ostatecznie prezydent samozwańczej republiki Samwel Sahramanyan zadeklarował rozwiązanie instytucji państwowych do 1 stycznia 2024 roku, by zapobiec pogłębianiu katastrofy humanitarnej [[8]].

Zdj. 2. Pomnik bohaterów I wojny o Górski Karabach i flagi Samozwańczej Republiki na ulicach Stepanakertu (fot. K. Karwowski)

Nierównowaga ekonomiczna w regionie

O ile na Kaukazie są ogromne zasoby konwencjonalnej energii, takiej jak ropa naftowa i gaz ziemny, to ich rozmieszczenie przemawia na korzyść Azerbejdżanu. Zgodnie z globalnymi modelami makroekonomicznymi, według analityków Trading Economics PKB w Azerbejdżanie osiągnie 79,98 miliarda dolarów do końca 2023 roku [[9]]. Po odejściu krajów uzależnionych od importu tradycyjnych źródeł energii od zakupów z Federacji Rosyjskiej, Azerbejdżan stał się jednym z największych eksporterów tego paliwa w Eurazji. Do tego rząd w Baku może liczyć na silną pomoc Turcji, która pomimo obecności swoich wojsk na Cyprze i w Syrii nie uwikłała się w żaden wyniszczający konflikt regionalny, który ograniczałby jej wybory strategiczne. Do tego rząd w Baku wzmacniał ten sojusz swoim uczestnictwem w misjach pokojowych NATO w Afganistanie i wspólnymi z Turcją ćwiczeniami [[10]] [[11]]. Dlatego, pomimo wcześniejszych zapewnień, Azerbejdżan nie miał zamiaru uszanować zapisów zaakceptowanego w 2020 roku planu pokojowego. Rosji także nie opłacało się stawać już tylko po jednej stronie, tym bardziej, że lista zakupów uzbrojenia z Azerbejdżanu była o wiele dłuższa niż z Armenii. Dlatego też od razu po wydarzeniach z 2020 roku Azerowie stali się bardziej asertywni, przyjęli ewidentnie pozycje konfrontacyjne i rozpoczęli długotrwałą, wyniszczającą blokadę ekonomiczną kontestowanych terytoriów, które utracili pomiędzy 1991 a 1994 rokiem. Pomimo porozumienia o otwarciu drogi z Aghdamu do Stepanakertu, Azerbejdżan aktywnie blokował Korytarz Laczyński przez ponad dwa lata, co znacznie ograniczyło dostęp do podstawowych produktów spożywczych. Zastosowanie takiego manewru przyniosło zamierzone rezultaty, pomimo że odbyło się to kosztem ludności cywilnej.

W tym samym czasie, uwarunkowania ekonomiczne Armenii były wyjątkowo niekorzystne. Po pierwsze, według danych Banku Światowego, gospodarka Armenii znacząco ucierpiała w wyniku drugiego konfliktu z Azerbejdżanem oraz pandemii COVID-19. W 2022 roku wartość PKB Armenii wyniosła zaledwie 19,50 miliarda dolarów, co stanowiło niewiele ponad 0,01 procenta światowej gospodarki [[12]]. Sytuacja ta była na tyle niekorzystna, że w przeciwieństwie do Azerbejdżanu, Armenia nie mogła polegać na silnych zasobach naturalnych, które pomogłyby jej szybko budować potencjał militarny. Po drugie, rząd Armenii zrozumiał zbyt późno, że jego wcześniejsze wybory geostrategiczne i partnerstwo z Rosją przyniosły korzyści głównie Kremlowi. W 2020 roku Nikol Paszynian zwrócił się do prezydenta Rosji z prośbą o szybkie omówienie możliwej pomocy w zakresie bezpieczeństwa dla Armenii. Kreml nie udzielił jednak oczekiwanej pomocy zbrojnej [[13]], skupiając się jedynie na dyplomatycznej mediacji pomiędzy zwaśnionymi stronami. W momencie rzeczywistego zagrożenia Samozwańczej Republiki w 2023 roku, Armenia nawet nie zwróciła się o z prośbą o pomoc do Rosji. Było to zrozumiałe, ponieważ zdawała sobie sprawę, że pomimo zapisów statutowych sugerujących, że „agresja na którekolwiek z państw układu zostanie potraktowana jako atak na całą organizację” [[14]], Organizacja Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym (OUBZ) – której trzon stanowi Rosja – nie była w stanie uruchomić tego mechanizmu dla Armenii w obecnej sytuacji geopolitycznej.

W ocenie ostatnich wydarzeń na Kaukazie warto podkreślić, że rozwiązanie instytucji państwowych Górskiego Karabachu jest z pewnością korzystne przede wszystkim dla Turcji i Azerbejdżanu oraz jest bardzo problematyczne dla Armenii, a także Zachodu.

Po pierwsze, ambiwalentna postawa Rosji i Europy w sprawie bezpieczeństwa Ormian mobilizuje Turcję do zajęcia ich politycznego miejsca w regionie. Po drugie, ta próżnia władzy wpływa na destabilizację i potencjalnie niekorzystne przesunięcie równowagi sił w stronę Ankary, która łatwo nie odda tych wpływów państwom zachodnim w przyszłości. Po trzecie, w wyniku opisanych zmian traci nie tyle Rosja, co traci Europa, gdyż ucieka szansa na wsparcie jednego z nielicznych prozachodnich rządów, który został wybrany w procesie demokratycznym, a nie zainstalowany sztucznie bez legitymacji.

Odpowiedź Zachodu na Trzecią Wojnę w Górskim Karabachu: Analiza Wyzwań i Perspektyw

Sytuacja w Górskim Karabachu po wojnie jest dynamiczna, ale obserwuje się brak długofalowej wizji zarówno ze strony Unii Europejskiej, jak i ograniczone ambicje nowo powiększonej trzynastki należącej do Inicjatywy Trójmorza [[15]]. Zarówno doktrynalnie, jak i praktycznie, Inicjatywa Trójmorza wyrosła z założeń Brzezińskiego i Kennana, które zakładają wielowymiarowe wysiłki Bloku Transatlantyckiego w celu powstrzymania neoimperialnej polityki Federacji Rosyjskiej, zwłaszcza po aneksji Krymu w 2014 roku. Te wysiłki zostały jeszcze bardziej skoordynowane i pogłębione po wybuchu pełnoskalowej inwazji przeciwko Ukrainie w lutym 2022 roku. Dzięki NATO i Unii Europejskiej Ukraina otrzymała dostateczne wsparcie, które pozwoliło jej przetrwać pierwsze miesiące rosyjskiej agresji [[16]]. Kontynuacja tej pomocy ze strony Zachodu oraz wschodniej flanki NATO, zarówno w postaci wsparcia materialnego, dyplomatycznego, technologicznego, jak i humanitarnego, pomaga Ukrainie w organizacji kontrofensywy na południowym i wschodnim odcinku frontu. Jak wielokrotnie podkreślali badacze stosunków międzynarodowych, skupienie się na pomocy Ukrainie buduje silny, pozytywny bodziec psychologiczny, który ma na celu odstraszanie potencjalnych agresorów w przyszłości.

Aby osiągnąć ten cel, warto zastosować tę samą logikę w stosunku do działań Turcji, przypominając jej w przyjazny sposób, że członkostwo w NATO nie wiąże się tylko z korzyściami, a gra na dwóch frontach sprzyja tylko Kremlowi. Pomimo że Turcja nie jest typowym imperium lądowym, jej polityka zagraniczna podlega podobnym prawidłowościom jak w Rosji. Administracja Erdogana nadal wyraźnie podlega wpływem Doktryny Davutoğlu znanej pod synonimem koncepcji strategicznej głębi [[17]]. Ta doktryna zakłada wdrożenie polityki zagranicznej, która podkreśla historyczne i kulturowe więzi Turcji z Imperium Osmańskim, mające na celu zwiększenie wpływów Turcji w sąsiednich regionach.

Dodatkowo, celem jest ustanowienie dobrych relacji i współpracy z sąsiednimi krajami albo zmuszenie ich do tego, zgodnie z założeniem „zero problemów z sąsiadami”. Te cele miały być realizowane poprzez aktywne działania gospodarcze i wielostronną współpracę. W praktyce jednak ta wizja została wprowadzana na bardzo tureckich warunkach, co dobrze widać na przykładzie Cypryjczyków, Greków, Syryjczyków, Irakijczyków, Kurdów, i pewnie w przyszłości Bułgarów.

W tej sytuacji warto podkreślić, że Zbigniew Brzeziński, zawsze zwracający uwagę na zrozumienie geografii politycznej i wykorzystanie unikalnych historycznych szans, wyjaśniał, że Federacja Rosyjska, jako typowe imperium lądowe, zawsze będzie zainteresowana ekspansją na zachód i południe. Ekspansja to dla Moskwy czynnik wewnętrznie integrujący całą strukturę państwowa. Brzeziński sugerował, że Władymir Putin nie jest jednym władcą Rosji, który podkreśla konieczność podbijania sąsiednich państw poczuciem zewnętrznego zagrożenia – jego potencjalny następca też podejmie te działania [[18]][[19]], pomimo bezprecedensowego szkoleniowo-sprzętowo-dowódczego blamażu rosyjskiej armii na Ukrainie. Kreml zmienił się w bardziej konserwatywnego gracza geopolitycznego tylko w krótkiej perspektywie. Rosja nie powiedziała ostatniego zdania, bo jej interesy zawsze były, są i będą na Kaukazie.

Brzeziński podpowiadał, że jest tylko kwestią czasu kiedy Rosja wznowi swoje działania hybrydowo-dyplomatyczne w tym regionie w myśl Doktryny Primakowa (w żywotnym interesie Kremla jest zachowanie i odrzucenie wpływów NATO w rosyjskiej strefie wpływów: byłych republikach radzieckich i krajach sąsiednich tzw, bliskiej zagranicy). Dlatego Kreml powinien być gotowy by wzmocnić swoje wpływy gospodarcze, polityczne i militarne w tym regionie, bo są one politycznym zapleczem Moskwy, dla przyszłej ekspansji terytorialnej, która będzie miała charakter wielobiegunowy [[20]]. Dlatego też warto wziąć pod uwagę fakt, że niewykorzystanie odpowiednio obecnej słabości Rosji może być błędem geostrategicznym, którego państwa Inicjatywy Trójmorza nie powinny sobie wybaczyć. Dlatego potrzeba nam podejścia do sprawy w bardziej zrównoważony sposób, który zmierza do pozbawienia Rosji jej strefy wpływów na Bałkanach i Kaukazie.

W tym wypadku Doktryna Brzezińskiego i Kennana[21] sugerowałaby, że akcesja Grecji do bloku 3SI pozwoli na uniknięcie skupiania uwagi tylko na jednym odcinku frontu jest działaniem tylko pozornie skutecznym i może wpłynąć pozytywnie na dostrzeżenie przez blok nieco szerszej geopolitycznej perspektywy i aktywizowanie działań na całym obszarze eurazjatyckim. Do powstrzymania neo-imperialnej polityki potrzeba szerszej koalicji, silnej pozycji startowej i zastosowania polityki budowania geostrategicznych przyczółków. Biorąc pod uwagę, że mimo ostatnich wydarzeń Pashinyan jest nadal u władzy, można domniemywać, że geostrategicznie nadal jest o co walczyć w Armenii. Pomimo tego, że jego dotychczasowe działania nie przyniosły spodziewanych rezultatów, bo nie potrafił on zaangażować takich graczy jak Unia Europejska czy USA do swoich planów, drugi tak prozachodni polityk w Armenii jak Nikol Pashinyan może długo się nie powtórzyć. To on przekonał samozwańczego prezydenta Republiki Górskiego Karabachu, Samvel Sahramanyana, by ogłosił rozwiązanie instytucji państwowych, aby zapobiec rozlewowi krwi. W tym momencie warto się pochylić nad taktyką działań Trójmorza albo ich braku w Górskim Karabachu. Sytuacja w tym regionie ewidentnie wymyka się spod kontroli i nosi już znamiona poważnej katastrofy humanitarnej. Na pogorszenie sytuacji ludności cywilnej w tymże regionie ma wpływ zarówno ambiwalentna odpowiedź Rosji na wdrażanie polityki szerszych wpływów Turcji (neoosmanizm), Azerbejdżanu (neopanturkizm) jak i apatia Zachodu. Unia Europejska nie wykazuje praktycznie żadnych chęci, by przekonać władze Armenii, by przemyślały rolę „kaukaskiej Finlandii” i zaryzykowały długi marsz w kierunku Zachodu.

Rekomendacje dla Trójmorza

Z perspektywy państw Trójmorza, zgodnie z doktryną Brzezińskiego, osłabienie neoimperialnych dążeń Federacji Rosyjskiej stanowi kluczowy interes. Wspieranie wysiłków Armenii, Gruzji i Azerbejdżanu przez państwa Trójmorza może znacząco przyczynić się do osiągnięcia tego celu. Takie działanie pomogłoby zbudować silny antyimperialny sojusz na centralnej osi Rimlandu, który stanowiłby przeciwwagę dla przyszłych działań Moskwy. Teoretycznie, wzrost asertywności Turcji i jej przyjęcie roli regionalnego lidera z otwartymi ambicjami w obszarze poradzieckim mogłyby być czynnikiem stabilizującym. Turcja mogłaby osiągać swoje cele i imperatywy geopolityczne, stosując czynniki smart power, zgodnie z liberalną interpretacją doktryny Davutoğlu. Niestety, sytuacja nie układa się tak korzystnie, ponieważ zwiększona aktywność Turcji w regionie wynika z rzeczywistego wdrażania neoosmańskiej wersji doktryny Davutoğlu, która ma charakter dość machiavelistyczny. Dla Turcji nie ma wiecznych przyjaciół, istnieją jedynie wieczne interesy. Pomimo członkostwa w NATO i ostatnich wydarzeń na Ukrainie, Ankara nadal utrzymuje ciepłe stosunki z Moskwą i działa w sposób nierozsądny w kontekście długoterminowego bezpieczeństwa regionu.

Warto podkreślić, że państwa bałtyckie, Polska i Węgry starają się utrzymać dobre stosunki z Turcją, podczas gdy kraje Południa, takie jak Bułgaria i Grecja, przyglądają się neoimperializmowi tureckiemu z pewnym stopniem podejrzliwości. Z ich perspektywy, Trzecia Wojna o Górski Karabach nie wybuchłaby, gdyby Azerbejdżan nie otrzymał silnego wsparcia ze strony Turcji. Konflikt ten miałby znacznie bardziej krwawy przebieg, gdyby Armenia otrzymała większe wsparcie od swojego byłego partnera geostrategicznego, jakim była Federacja Rosyjska. W obecnej sytuacji Turcja nie wycofuje swojego wsparcia dla Azerbejdżanu, ponieważ nie chce powielać błędów Rosji. Jak podkreśla Philip Gamaghelyan w swoim wręcz kultowym Conflict Resolution Beyond the International Relations Paradigm (2017),[[22]] beneficjentami zmian w status quo w tym regionie są przeważnie więksi gracze.

Dlatego paradoksalnie koszt wygrania wojny może po prostu nie być opłacalny dla rządu w Baku, ponieważ pcha to Azerbejdżan bardziej w objęcia Turcji, co nie oznacza partnerstwa, a poddaństwo.

Państwa Trójmorza wiedzą dobrze, że zamiana jednego poddaństwa na inne jest rzadko zmianą korzystną z perspektywy geopolitycznej, dlatego powinny zachęcic Armenię, Gruzję i Azerbejdżan do ich wizji geopolitycznej a nie narzucać im niczego.

Państwa Trójmorza powinny wprowadzić własną wizję bezpieczeństwa w regionie, opartą na aktorach, którzy wyznają podobne wartości. Problemem jest to, że protestujący na ulicach Erywania domagają się odejścia Pashinyana [[23]], co negatywnie wpływa na budowanie strategii opartych na „zapadnikach” w armeńskiej polityce. Państwa Trójmorza nadal są w stanie skutecznie walczyć o swoje wpływy na Kaukazie, konkurując z Rosją i Turcją. Jeżeli nie uda się to w Górskim Karabachu, to nadal jest to możliwe w Armenii. W związku z tym warto wesprzeć Pashinyana, zwłaszcza teraz, gdy Kreml szykuje odpowiedź na armeńską ratyfikację statutu założycielskiego Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK/ICC) i zaakceptowanie jurysdykcji trybunału w Hadze. Taka reorientacja Armenii wskazuje, że w obecnym układzie politycznym Rosja nie jest już postrzegana jako państwo, któremu można byłoby ponownie zaufać w kwestiach strategicznych.

Zdj. 3. Katedra w Shushy – największy ormiańskokatolicki kościół na terenie Karabachu (fot. K. Karwowski)

Bibliografia:

Armenia GDP – 2023 Data – 2024 Forecast – 1990-2022 Historical – Chart – News. (n.d.). Trading Economics.

Armenia asks Moscow for help amid Nagorno-Karabakh fighting | AP News. (2021, May 3). AP News.

Azerbaijan GDP – 2023 Data – 2024 Forecast – 1990-2022 Historical – Chart – News. (n.d.). Trading Economics.

Brzezinski Z. 1997. The Grand Chessboard : American Primacy and Its Geostrategic Imperative.

Brzezinski Z. 2013. Strategic Vision : America and the Crisis of Global Power. New York: Basic Books a member of the Perseus Books Group.

Czachor R. (2014), Dynamika inicjatyw międzynarodowych na rzecz regulacji konfliktu w Górskim Karabachu, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych”, no. 3 (173).

Coşkun, B. B. (2016, June 12). The Post-Davutoglu Era in Turkish Foreign Policy. E-International Relations.

Deutsch, A., van den Beerg, S. (2023) Nagorno-Karabakh exodus amounts to a war crime, legal experts say, Reuters

Dyner. (2023, March 27). OUBZ wobec wojny na Ukrainie i wyzwań regionalnych. Retrieved October 9, 2023,

Explainer: What is happening between Armenia and Azerbaijan over Nagorno-Karabakh? (2023, September 11). Reuters.

FRANCE24, Azerbaijan launches Karabakh operation, urges Armenian separatists to surrender.

Gamaghelyan Philip and Susan H Allen. 2017. Conflict Resolution Beyond the Realist Paradigm : Transformative Strategies and Inclusive Practices in Nagorno-Karabakh and Syria. La Vergne: Ibidem Press.

Gavin G. (2023) We can’t rely on Russia to protect us anymore, Armenian PM says. September 13, 2023.

Grzywaczewski, T. Granice marzeń. O narodach nieuznawanych. Wyd. 1, Wydawnictwo Czarne Warszawa 2018.

Iskandaryan, A. (2022) The Second Karabakh War, or the first post-post-Soviet war, Institute of Security Policy (ISP) Working Paper, Vienna 2022.

Kempe, I. (2013) The South Caucasus Between the EU and The Euroasian Union, [w:] Caucasus Analytical Digest No. 51–52, 17.

Kolesnychenko, T. (2023, October 7). “Zostaliśmy z niczym”. Ormianie po upadku Karabachu muszą zacząć życie od zera. wiadomosci.wp.pl.

Osborn, A. (2023, September 12). Russia’s rift with old ally Armenia deepens doubts about its clout in ex-USSR. Reuters.

Pietrzak, Piotr. 2022. “A Comparative Study of Russia’s War in Ukraine (2014-, including its 2022 escalation), Russia’s aggression in Georgia (2008), and Russia’s Military Operations in Syria (2015-)” International Conference Proceeding Series – VII. International Middle East Symposium: Political and Social Stability in the Middle East (May 10-11th, 2022, Online).

Pietrzak, Piotr. 2023. “The Brzezinski Doctrine and NATO’s Response to Russia’s Assault on Ukraine.” Modern Diplomacy, January 12, 2023.

Rumer, E. (2019, June 5). “The Primakov (Not Gerasimov) Doctrine in Action.” Carnegie Endowment for International Peace.

Wezeman, P.D., Fleurant, A., Kuimova, A., Tian, N. and Wezeman, S.T., (2019), Trends in International Arms Transfers 2018, SIPRI Fact Sheet March 2019, Stockholm International of Peace Research Institute.

wGospodarce, Z. (2023, September 21). „Armenia: Opozycja wściekła na rząd po klęsce separatystów.”

Wojcik P. (Forthcoming 2024) “New in and for the Three Seas Initiative. The importance of Greece in the CEE and SEE format for transregional infrastructure cooperation” in Pietrzak P. Dealing with Regional Conflicts of Global Importance. Hershey PA: 2023.

Zdjęcia – archiwum prywatne


[1] Grzywaczewski, T. Granice marzeń. O narodach nieuznawanych. Wyd. 1, Wydawnictwo Czarne Warszawa 2018.

[2] Wezeman, P.D., Fleurant, A., Kuimova, A., Tian, N. and Wezeman, S.T., (2019), Trends in International Arms Transfers 2018, SIPRI Fact Sheet March 2019, Stockholm International of Peace Research Institute, w internecie: https://www.sipri.org/sites/default/files/2019-03/fs_1903_at_2018.pdf [dostęp: 30.09.2023].

[3] As Nagorno-Karabakh conflict expands, Israel-Azerbaijan arms trade thrives, w internecie: https://www.haaretz.com/israel-news/2020-10-07/ty-article/nagorno-karabakh-conflict-israel-azerbaijan-arms-trade-armenia-iran/0000017f-e7c2-dc7e-adff-f7ef5cb10000 [dostęp 30.09.2023].

[4] Iskandaryan, A. (2022) The Second Karabakh War, or the first post-post-Soviet war, Institute of Security Policy (ISP) Working Paper, Vienna 2022, w internecie: https://c-i.am/wp-content/uploads/ISP-Working-Paper-Alexander-ISKANDARYAN-The-Second-Karabakh-War-or-the-First-Post-Post-Soviet-War.pdf [dostęp: 30.09.2023].

[5] Explainer: What is happening between Armenia and Azerbaijan over Nagorno-Karabakh? (2023, September 11). Reuters. https://www.reuters.com/world/what-is-happening-between-armenia-azerbaijan-over-nagorno-karabakh-2023-09-11/.

[6] Gavin G. (2023) We can’t rely on Russia to protect us anymore, Armenian PM says. September 13, 2023. https://www.politico.eu/article/we-cant-rely-russia-protect-us-anymore-nikol-pashinyan-armenia-pm/.

[7] Osborn, A. (2023, September 12). Russia’s rift with old ally Armenia deepens doubts about its clout in ex-USSR. Reuters. https://www.reuters.com/world/russias-rift-with-old-ally-armenia-deepens-doubts-about-its-clout-ex-ussr-2023-09-12/.

[8] Kolesnychenko, T. (2023, October 7). “Zostaliśmy z niczym”. Ormianie po upadku Karabachu muszą zacząć życie od zera. wiadomosci.wp.pl. https://wiadomosci.wp.pl/zostalismy-z-niczym-ormianie-po-upadku-karabachu-musza-zaczac-zycie-od-zera-6949170880875104a.

[9] Azerbaijan GDP – 2023 Data – 2024 Forecast – 1990-2022 Historical – Chart – News. (n.d.). Trading Economics. https://tradingeconomics.com/azerbaijan/gdp.

[10] Czachor R. (2014), Dynamika inicjatyw międzynarodowych na rzecz regulacji konfliktu w Górskim Karabachu, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych”, no. 3 (173).

[11] Kempe, I. (2013) The South Caucasus Between the EU and The Euroasian Union, [w:] Caucasus Analytical Digest No. 51–52, 17.

[12] Armenia GDP – 2023 Data – 2024 Forecast – 1990-2022 Historical – Chart – News. (n.d.). Trading Economics. https://tradingeconomics.com/armenia/gdp.

[13] Armenia asks Moscow for help amid Nagorno-Karabakh fighting | AP News. (2021, May 3). AP News. https://apnews.com/article/nikol-pashinian-moscow-azerbaijan-russia-vladimir-putin-cd2ed7be23043a1bd3170f951eaa399e.

[14] Dyner. (2023, March 27). OUBZ wobec wojny na Ukrainie i wyzwań regionalnych. Retrieved October 9, 2023, from https://www.pism.pl/publikacje/oubz-wobec-wojny-na-ukrainie-i-wyzwan-regionalnych.

[15] Wójcik P. (Forthcoming 2024) “New in and for the Three Seas Initiative. The importance of Greece in the CEE and SEE format for transregional infrastructure cooperation” in Pietrzak P. Dealing with Regional Conflicts of Global Importance. Hershey PA: 2023.  

[16] Pietrzak, Piotr. 2022. “A Comparative Study of Russia’s War in Ukraine (2014-, including its 2022 escalation), Russia’s aggression in Georgia (2008), and Russia’s Military Operations in Syria (2015-)” International Conference Proceeding Series – VII. International Middle East Symposium: Political and Social Stability in the Middle East (May 10-11th, 2022, Online) http://acikerisim.gelisim.edu.tr/xmlui/handle/11363/3724?show=full.

[17] Coşkun, B. B. (2016, June 12). The Post-Davutoglu Era in Turkish Foreign Policy. E-International Relations. https://www.e-ir.info/2016/06/03/the-post-davutoglu-era-in-turkish-foreign-policy/.

[18] Brzezinski Z. 1997. The Grand Chessboard: American Primacy and Its Geostrategic Imperative.

[19] Pietrzak, Piotr. 2023. “The Brzezinski Doctrine and NATO’s Response to Russia’s Assault on Ukraine.” Modern Diplomacy, January 12, 2023. https://moderndiplomacy.eu/2023/01/12/the-brzezinski-doctrine-and-natos-response-to-russias-assault-on-ukraine/.

[20] Rumer, E. (2019, June 5). “The Primakov (Not Gerasimov) Doctrine in Action.” Carnegie Endowment for International Peace. https://carnegieendowment.org/2019/06/05/primakov-not-gerasimov-doctrine-in-action-pub-79254.

[21] Doktryna Kennana, zaproponowana przez George’a F. Kennana, była odpowiedzią na ekspansjonistyczną politykę Związku Radzieckiego podczas zimnej wojny. Jej głównym elementem była daleko idąca Strategia Powstrzymywania (Containment). Już w 1947 roku, w swoim Długim Telegramie, Kennan przewidział długotrwałą konfrontację między Stanami Zjednoczonymi a Związkiem Radzieckim. Związane to było z koniecznością zapobiegania dalszej ekspansji Moskwy oraz przeciwdziałania sowietyzacji krajów bezpośrednio zagrożonych. Ten amerykański dyplomata i historyk podkreślał potrzebę powstrzymywania ekspansji radzieckiej poprzez stosowanie wszelkich dostępnych środków, w tym wojskowych, gospodarczych, dyplomatycznych i politycznych, unikając jednak bezpośredniego starcia zbrojnego między dwoma supermocarstwami.

[22] Gamaghelyan Philip and Susan H Allen. 2017. Conflict Resolution Beyond the Realist Paradigm : Transformative Strategies and Inclusive Practices in Nagorno-Karabakh and Syria. La Vergne: Ibidem Press.

[23] wGospodarce, Z. (2023, September 21). Armenia: Opozycja wściekła na rząd po klęsce separatystów. https://wgospodarce.pl/informacje/133082-armenia-opozycja-wsciekla-na-rzad-po-klesce-separatystow.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Piotr Pietrzak dr Piotr Pietrzak jest doświadczonym badaczem, myślicielem politycznym, autorem i ontologiem z wykształcenia, który jest dumny z dodawania pragmatycznego akcentu do geoekonomii, teorii IR i filozofii politycznej, z udokumentowaną historią pracy w organizacjach pozarządowych, think tankach i instytutach badawczych. Pietrzak je i śpij geopolitykę każdego dnia, swój research opiera na doświadczeniu w badaniach jakościowych, analizie polityki, prawach człowieka, polityce zagranicznej, stosunkach międzynarodowych, demokracji i sprawiedliwości okresu przejściowego.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
Photo by Hugo Heimendinger
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Wietnam

Kształtowanie się polityki bezpieczeństwa Wietnamu w regionie Azji Południowo-Wschodniej

Analiza w skrócie: ▪ W przeszłości, Wietnam niejednokrotnie musiał samotnie mierzyć się z silniejszymi rywalami od siebie, co skutkowało specyficznym…
  • Maciej Bojar
  • 5 grudnia, 2023
Pixabay
  • Analiza, Chiny, Publikacje, Rosja, Węgry

Dlaczego Viktor Orbán stawia na Rosję? Prorosyjską postawę Węgier komentuje Eugeniusz Romer

W dniu 17 października 2023 roku Viktor Orbán spotkał się z Władimirem Putinem w Pekinie podczas organizowanego przez Chiny Forum…
  • Eugeniusz Romer
  • 21 listopada, 2023
Karwowski Krzysztof Węgry
  • Analiza, Chiny, Polska, Publikacje, Węgry, Wybory

Czy wciąż bratanki? Polskie wybory parlamentarne w optyce Węgier z Chinami w tle

Analiza w skrócie: ▪ Proeuropejska społeczność akademicka Węgier postrzega wyniki wyborów w Polsce jako pozytywny sygnał, powrót Polski na liberalny…
  • Krzysztof Karwowski
  • 9 listopada, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Piotr Pietrzak dr Piotr Pietrzak jest doświadczonym badaczem, myślicielem politycznym, autorem i ontologiem z wykształcenia, który jest dumny z dodawania pragmatycznego akcentu do geoekonomii, teorii IR i filozofii politycznej, z udokumentowaną historią pracy w organizacjach pozarządowych, think tankach i instytutach badawczych. Pietrzak je i śpij geopolitykę każdego dnia, swój research opiera na doświadczeniu w badaniach jakościowych, analizie polityki, prawach człowieka, polityce zagranicznej, stosunkach międzynarodowych, demokracji i sprawiedliwości okresu przejściowego.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Kształtowanie się polityki bezpieczeństwa Wietnamu w regionie Azji Południowo-Wschodniej
    przez Maciej Bojar
    5 grudnia, 2023
  • Dlaczego Viktor Orbán stawia na Rosję? Prorosyjską postawę Węgier komentuje Eugeniusz Romer
    przez Eugeniusz Romer
    21 listopada, 2023
  • Czy wciąż bratanki? Polskie wybory parlamentarne w optyce Węgier z Chinami w tle
    przez Krzysztof Karwowski
    9 listopada, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Europa Geopolityka Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas