Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
gru 28
Analiza, Chiny, Gospodarka, Indo-Pacyfik, Publikacje, Unia Europejska

Podsumowanie relacji UE-Chiny w 2022 roku 

28 grudnia, 2022

Autorzy: Łukasz Kobierski i Patryk Szczotka

Rok 2022 w stosunkach Chińskiej Republiki Ludowej z Unią Europejską upłynął w dużym stopniu pod znakiem kwestii technologicznych oraz handlowych. 2 lutego Komisja Europejska przedstawiła plan wzmocnienia swojego wpływu na tworzenie globalnych standardów technologicznych. Nowa strategia KE nakreśliła zobowiązanie do zaangażowania się w definiowanie norm technologicznych, aby przeciwdziałać rosnącej konkurencji międzynarodowej. Z kolei 8 lutego Komisja Europejska opublikowała European Chips Act. Zamiarem Komisji jest uruchomienie szeroko zakrojonego planu inwestycyjnego o łącznej wartości 43 miliardów euro w celu finansowania badań i innowacji w zakresie chipów i innych technologii stosowanych w nowoczesnych urządzeniach. Działania te można uznać za bezpośrednie dążenia UE do redukowania swoich słabości technologicznych względem rządu w Pekinie, szczególnie biorąc pod uwagę podobne ruchy wykonywane przez rząd Stanów Zjednoczonych. Kolejnych działań na tym polu z pewnością możemy spodziewać się w 2023 roku.

W kwestii międzynarodowego handlu Unia Europejska złożyła pozew przeciwko Chińskiej Republice Ludowej na forum Światowej Organizacji Handlu, jako powód podając chińskie praktyki uniemożliwiające bądź zniechęcające europejskich biznesmenów do pozywania chińskich firm w sądach międzynarodowych za używanie ich technologii bez zezwolenia lub należytej rekompensaty. Krajobraz ekonomiczny UE-ChRL był także w dużym stopniu naznaczony sporem Litwy i Chin o kwestię zbliżenia pomiędzy rządem w Wilnie a Tajwanem. W związku z trwającymi napięciami na linii Litwa-ChRL i ekonomicznymi retorsjami, które dotknęły litewskie podmioty gospodarcze, Unia Europejska zatwierdziła pakiet pomocowy w postaci pożyczek o wartości 130 mln euro. Firmy litewskie mogły ubiegać się o takowe w kwocie maksymalnie 5 mln euro. 14 lipca Komisja Handlu Parlamentu Europejskiego zagłosowała jednogłośnie nad nowym rozporządzeniem o dotacjach zagranicznych. Zgodnie z rozporządzeniem firmy angażujące się w duże przetargi publiczne lub fuzje i przejęcia w UE będą musiały zgłaszać wkłady finansowe, które otrzymały od zagranicznych rządów. 28 listopada przepisy zostały zatwierdzone przez Radę Europejską. Prawodawstwo należy odbierać jako zauważenie przez UE problemu aktywnego użycia takich praktyk przez podmioty chińskie.

Prawdopodobnie najważniejszym wydarzeniem dla stosunków europejsko-chińskich był Szczyt Unia Europejska-Chiny, który odbył się 1 kwietnia. Zgromadził on najwyższych przedstawicieli obu stron na wirtualnym spotkaniu, które odbyło się w wyjątkowych geopolitycznych okolicznościach określonych jako „warunki wojenne”.

Unię reprezentowała przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen wraz z Przewodniczącym Rady Europejskiej Charlesem Michelem. Ze strony ChRL na spotkaniu pojawili się prezydent Xi Jinping oraz premier Li Keqiang. Najbardziej palącym tematem Szczytu była niewątpliwie rosyjska agresja na Ukrainę, niemniej jednak politycznie wrażliwe kwestie obejmowały także sprawę litewsko-chińskiego konfliktu z Tajwanem w tle, a także tradycyjnie już różniącą oba organizmy politycznie problematykę praw człowieka oraz stosunków ekonomicznych. Wysocy rangą oficjele mieli okazję poruszyć także tematy związane bezpośrednio z gospodarką. Wiceprzewodniczący wykonawczy Valdis Dombrovskis i wicepremier Liu He przewodniczyli 9. Dialogowi Wysokiego Szczebla UE-Chiny w Sprawach Gospodarczych i Handlowych. Obie strony wyraziły gotowość, by wspólnie stawić czoła wyzwaniom stojącym przed światową gospodarką, wzmocnić komunikację i koordynację polityk makroekonomicznych, a także utrzymać stabilność globalnego łańcucha przemysłowego i łańcucha dostaw. Ostatnia runda takich rozmów odbyła się dwa lata temu, również pod przewodnictwem Liu i Dombrovskisa, koncentrując się na przełomowym Comprehensive Agreement on Investment, który jednak nie został ratyfikowany. 

Rok 2022 przyniósł także zmiany personalne dla dyplomacji europejsko-chińskiej. 20 września powołano nowego szefa Delegatury UE w Chinach – ambasadora Jorge Toledo. Jednocześnie Chiny mianowały nowego ambasadora przy Unii Europejskiej w osobie Fu Conga, byłego dyrektora generalnego w Departamencie Kontroli Zbrojeń Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Fu pełnił większość swoich zagranicznych obowiązków w Europie. 

Oprócz kwestii litewskiej, rok 2022 przyniósł także kontakty przedstawicieli UE z rządem Republiki Chińskiej na Tajwanie. 2 czerwca w Brukseli odbył się doroczny Dialog UE-Tajwan w sprawie handlu i inwestycji. Celem rozmów było omówienie wyzwań i trendów gospodarczych, handlowych i inwestycyjnych oraz tendencji, które mają obecnie wpływ na gospodarkę światową. Spotkaniu współprzewodniczyli Dyrektor Generalna ds. Handlu Komisji Europejskiej Sabine Weyand oraz Minister Gospodarki Tajwanu Mei-Hua Wang. Strony omówiły kwestie łańcuchów dostaw w sektorze półprzewodników, program dotyczący morskiej energetyki wiatrowej, dwustronne relacje inwestycyjne i współpracę handlową. Było to pierwsze spotkanie tego typu wzniesione na szczebel ministerialny. 15 września Parlament Europejski przyjął rezolucję wzywającą do zawarcia umowy w sprawie rozwoju współpracy w dziedzinie półprzewodników z Tajwanem, prosząc o to, by Komisja Europejska „szybko rozpoczęła prace nad prężną umową o łańcuchu dostaw z Tajwanem”.

Z polskiej perspektywy nasze relacje z Chinami zostały utrzymane na neutralnym poziomie w 2022 roku. Doszło do jednej wideokonferencji i jednego spotkania w Pekinie pomiędzy prezydentem RP Andrzejem Dudą a przewodniczącym KPCh Xi Jinpingiem oraz jednej wideokonferencji i spotkania w Nowym Jorku, szefa MSZ Polski Zbigiewa Raua oraz jego chińskiego odpowiednika Wang Yi. Na szczególną uwagę zasługuje wizyta polskiego prezydenta, który uczestniczył 4 lutego 2022 roku w ceremonii otwarcia 24. Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pekinie, jako jeden z nielicznych przywódców świata Zachodu. Spotkało się to z pozytywną reakcją władz i mediów chińskich. Podczas większości spotkań podkreślano potrzebę zmniejszania polskiego deficytu handlowego w obrotach z Chinami, zwiększenia transparentności procesu dopuszczania polskich towarów do rynku chińskiego oraz omawiano kwestie związaną z wojną na Ukrainie. Spotkania nie okazały się przełomowe, ale też nie pogorszyły naszych wzajemnych relacji, dając szansę na poprawę w przyszłości. 

Jak wyglądały relacje z Chinami – dwóch nieformalnych liderów UE – Francji i Niemiec? W przypadku Francji Emanuel Macron rozmawiał cztery razy z Xi Jinpingiem. Tyle samo rozmów odbyła francuska minister ds. Europy i spraw zagranicznych Catherine Colonna z szefem MSZ Chin oraz doszło do trzech dyskusji z doradcą dyplomatycznym prezydenta Francji Emmanuelem Bonne, również z Wang Yi. Rozmowy dotyczyły konsekwencji rosyjskiej agresji na Ukrainie, dalszej współpracy gospodarczej, zachęcania Chin do zniesienia sankcji wobec Litwy i wyrażenia zaniepokojenia sytuacją w Sinciangu. Macron ma też w planach wizytę w Chinach w 2023 roku. Chińczycy na ogół w pozytywnym świetle widzą dalszą przyszłość relacji Pekin-Paryż, z kolei Francja nie chce antagonizować Państwa Środka i chce czerpać dalsze korzyści gospodarcze.

Niemcy wciąż nie mają jasnej polityki wobec Chin. Z jednej strony kanclerz Niemiec Olaf Scholz (łącznie przeprowadził trzy rozmowy z Xi), który chciałby prowadzić interesy z Chinami, nie drażniąc Pekinu, a z drugiej szefowa MSZ Annalena Baerbock (łącznie przeprowadziła dwie rozmowy z Wang Yi), która wzywa do większej ostrożności w handlu z Chinami, ostrzegając że największa gospodarka Europy musi wyciągnąć wnioski z załamania stosunków z Rosją. Najważniejsze dla relacji z Pekinem były dwa wydarzenia. Pierwsze to listopadowa wizyta Scholza w Pekinie. Był on pierwszym zachodnim liderem, który został fizycznie przyjęty w Chińskiej Republice Ludowej od początku wybuchu pandemii oraz po zaprzysiężeniu Xi Jinpinga na trzecią kadencję jako sekretarza generalnego KPCh. Kanclerzowi towarzyszyli przedstawiciele niemieckich firm, m.in. Volkswagen, BMW, BASF, Bayer czy Deutsche Bank. Drugim faktem, było zatwierdzenie przez niemiecki rząd, inwestycji chińskiego COSCO dotyczącej zakupu 24,9% udziałów w jednym z trzech terminali firmy logistycznej HHLA w największym niemieckim porcie w Hamburgu. Zatwierdzona inwestycja jest mniejsza niż pierwotnie planowany 35% udział, do którego dążyła chińska firma i nie daje COSCO żadnego głosu w zarządzaniu lub decyzjach strategicznych, ale i tak można ją uznać za sukces, biorąc po uwagę trwającą kilka miesięcy kampanię w Niemczech, przeciwko sprzedaży jakiekolwiek części udziałów. Obie kwestie dały sygnał dla Pekinu, że Niemcy wciąż nie zamierzają na razie wchodzić w konflikty z Chinami i będą starać się utrzymać dobre relacje. Być może 2023 rok przyniesie zmiany na tym polu, ponieważ trwają prace nad niemieckimi strategiami bezpieczeństwa oraz handlu, w których według wstępnych informacji, retoryka wobec Chin ma się zaostrzyć. 

Rok 2022 to przede wszystkim dość zdystansowane podejście UE do Chin – przynajmniej w warstwie deklaratywnej. Wpłynęła na to głównie ambiwalentna postawa Pekinu względem rosyjskiej agresji na Ukrainę, a także zdecydowane ruchy ChRL względem Litwy.

Nie do przecenienia jest także coraz głośniejsza rywalizacja w dziedzinie wysokich technologii (ze specjalnym miejscem półprzewodników). Także Szczyt UE-Chiny nie przyniósł żadnego przełomu w relacjach pomiędzy aktorami, a został wręcz określony przez Wysokiego Przedstawiciela Josepha Borrela jako „dialog głuchych”. Ubiegły rok wyraźnie podkreślił rozbieżności w globalnych politykach Unii oraz rządu w Pekinie i wskazał na to, że postrzeganie przez Brukselę ChRL jako partnera i systemowego rywala jednocześnie jest jak nigdy dotąd trudne do pogodzenia. Jednocześnie można zauważyć nieco przychylniejsze podejście do Republiki Chińskiej na Tajwanie, co objawiło się między innymi konkretnym wsparciem udzielonym litewskim podmiotom gospodarczym. Niewątpliwie UE zbliżyła się w swoich pozycjach nieco bardziej do stanowisk amerykańskich i trend ten może pozostać w polityce międzynarodowej na dłużej.

Foto: PAP/EPA


DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cel

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Łukasz Kobierski Łukasz Kobierski. Prezes Zarządu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Praktykant m.in. w Departamencie Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego MON oraz Departamencie Analiz Strategicznych BBN. Dyrektor Programu Indo-Pacyfik. Kontakt: lukasz.kobierski@ine.org.pl/ https://twitter.com/LukasKobierski

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Publikacje, Wywiad

Forum Polsko-Czeskie 2023: Jan Macháček o relacjach Polsko-Czeskich. Wywiad Instytutu Nowej Europy

Niniejszy tekst stanowi tłumaczenie transkrypcji rozmowy przeprowadzonej przez Michała Banasiaka. Jan Macháček - czeski felietonista i muzyk. Zajmuje się kwestiami politycznymi,…
  • Michał Banasiak
  • 3 października, 2023
  • Analiza, Indo-Pacyfik, Korea Południowa, Publikacje

Jak Polska i Korea Południowa korzystają na współpracy swoich przemysłów zbrojeniowych

Kontrakty na dostawy broni między Polską a Koreą Południową doprowadziły do bliskiej współpracy w sektorze obronnym między azjatyckim oraz europejskim…
  • Jakub Witczak
  • 28 września, 2023
  • Analiza, Europa, Publikacje

Forum Polsko-Czeskie 2023: Promocja Polski i Współpraca Polsko-Czeska. Wywiad z Dyrektorem Instytutu Polskiego w Pradze

Niniejszy tekst stanowi tłumaczenie transkrypcji rozmowy przeprowadzonej przez Michała Banasiaka. Maciej Ruczaj - absolwent Uniwersytetu Karola w Pradze, publicysta, analityk i…
  • Michał Banasiak
  • 26 września, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Łukasz Kobierski Łukasz Kobierski. Prezes Zarządu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Praktykant m.in. w Departamencie Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego MON oraz Departamencie Analiz Strategicznych BBN. Dyrektor Programu Indo-Pacyfik. Kontakt: lukasz.kobierski@ine.org.pl/ https://twitter.com/LukasKobierski
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Forum Polsko-Czeskie 2023: Jan Macháček o relacjach Polsko-Czeskich. Wywiad Instytutu Nowej Europy
    przez Michał Banasiak
    3 października, 2023
  • Jak Polska i Korea Południowa korzystają na współpracy swoich przemysłów zbrojeniowych
    przez Jakub Witczak
    28 września, 2023
  • Forum Polsko-Czeskie 2023: Promocja Polski i Współpraca Polsko-Czeska. Wywiad z Dyrektorem Instytutu Polskiego w Pradze
    przez Michał Banasiak
    26 września, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Europa Geopolityka Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas