Autorzy: Patryk Szczotka i Łukasz Kobierski
Polska na Nowym Jedwabnym Szlaku – projekty infrastrukturalne
Grupa ZUE na zlecenie PKP Cargo Terminale przeprowadzi budowę multimodalnego portu w Zduńskiej Woli – Karsznicach. Terminal ma zostać oddany do użytku z końcem października 2023 roku. „Inwestycja w Zduńskiej Woli Karsznicach ma wzmocnić pozycję Grupy PKP Cargo w segmencie usług terminalowych, zapewniając obsługę ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku i w połączeniach z portami polskimi i zagranicznymi. Możliwości przeładunkowe w Zduńskiej Woli Karsznicach docelowo sięgną 220 tys. TEU rocznie, natomiast pojemność składowa wyniesie 4500 TEU. Będzie to największy tego typu obiekt w centralnej części Polski” – podje PKP Cargo w komunikacie. Terminal ma pozwolić przenosić towary z wagonu na wagon i na ciężarówki, co pozwoli wykorzystać infrastrukturę w postaci dróg S8 i A1 i by dostać się do portów lub na południe kraju. Inwestycję infrastrukturalną w centralnej Polsce zapowiedziała także francuska firma Spedcont, która chce zainwestować około 80 mln zł w rozbudowę terminala kolejowego na osiedlu Olechów w Łodzi poprzez modernizację obecnego terminala i budowę parku maszynowego. Projekt ma zakończyć się pod koniec 2023 roku i poszerzyć zdolność przeładunkową terminala do 100 000 TEU rocznie. Terminal będzie obsługiwać pociągi z Chin, których liczba stale rośnie – w 2016 roku było ich 250, rok później już 350, dziś blisko 500.
Estonia i Łotwa opuszczają format 16+1
Estonia nie będzie już uczestniczyć w formacie współpracy między Europą Środkowo-Wschodnią a Chinami (Chiny-CEEC, znanym szerzej jako 16/17+1) – poinformowało estońskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych. W tym samym dniu ogłosiła to także Łotwa. Jak czytamy w oświadczeniu rządu w Tallinie: „Estonia zdecydowała, że nie będzie już uczestniczyć w platformie współpracy między krajami Europy Środkowo-Wschodniej a Chinami. Estonia będzie nadal działać na rzecz konstruktywnych i pragmatycznych relacji z Chinami, w tym w ramach Unii Europejskiej, zgodnie z międzynarodowym porządkiem opartym na zasadach i wartościami, takimi jak prawa człowieka”. Podobne zapewnienie ukazało się ze strony łotewskiej: „Łotwa będzie nadal dążyć do konstruktywnych i pragmatycznych stosunków z Chinami zarówno dwustronnie, jak i poprzez współpracę UE-Chiny opartą na wzajemnych korzyściach, poszanowaniu prawa międzynarodowego, praw człowieka i ładu opartego na zasadach międzynarodowych”. Estonia nie uczestniczyła w żadnym ze spotkań formatu po lutowym szczycie. Po odejściu Litwy z formatu 17+1 w 2021 roku wycofywanie się kolejnych państw podkreśla niezadowolenie państw regionu Europu Środkowo-Wschodniej poziomem współpracy z Chinami – w 2021 roku wartość chińskich inwestycji w całej Europie Wschodniej wyniosła zaledwie 385 mln euro. To niewielki wycinek z 10,6 miliardów euro bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które trafiły do krajów UE-27 i Wielkiej Brytanii.
Obawy francuskiego admirała
Zgodnie z nowo opublikowanym zapisem przesłuchania parlamentarnego Komisji Obrony Narodowej i Sił Zbrojnych Francji, w którym uczestniczył admirał Pierre Vandier, szef sztabu francuskiej marynarki wojennej, powiedział: „Wygramy z marynarką chińską, jeśli będziemy walczyć razem, w koalicji”. Wyraził tez swoje obawy o otwarcie północnego szlaku morskiego w Arktyce, który pozwoli Chinom uwolnić się spod kontroli cieśnin. „Wkrótce nie będzie trzeba jechać na Morze Południowochińskie, aby znaleźć chińskie siły zbrojne”, dodał.
Państwa europejskie popierają politykę jednych Chin
W tym miesiącu zapewne w związku z wizytą Pelosi na Tajwanie, która spotkała się z ostrą reakcją ChRL, kilka państw UE potwierdziło politykę jednych Chin. Sekretarz Stanu MSZ Węgier Tamas Menczer zapewnił, że Budapeszt konsekwentnie trzyma się tej polityki. Dodał również, że ma nadzieję na deeskalację napięcia między mocarstwami i powrót do współpracy tak szybko jak jest to możliwe. Także ambasador Niemiec w ChRL Patricia Flor, podczas spotkania z Wiceministrem Spraw Zagranicznych Deng Li zapewniła o podtrzymaniu wspomnianej polityki. Powtórzył też to zastępca rzecznika rządu w Berlinie Wolfgang Buchner. Rzecznik rządu Cypru, Marios Pelekanos, również wyraził poparcie swojego kraju dla polityki jednych Chin, zaznaczając przy tym, że jest to także stanowisko UE.
Spotkanie szefow MSZ Grecji i Chin – 03.08
Podczas szczytu Ministrów Spraw Zagranicznych ASEAN, 3 sierpnia, odbyło się również spotkanie bilateralne szefów MSZ Grecji i Chin Nikosa Dendiasa i Wang Yi. Co istotne, minęło 50 lat od czasu, gdy Chiny i Grecja nawiązały stosunki dyplomatyczne między sobą. Zapewnili o kontynuacji i pogłębieniu przyjaznych relacji bilateralnych. Dendias przypomniał także o poparciu Grecji dla „polityki jednych Chin”. Rozmowy dotyczyły także handlu, inwestycji, turystyki i kultury.
Chińska aktywność w wyniku wizyty Nancy Pelosi
Na początku sierpnia miała miejsce wizyta przewodniczącej Izby Reprezentantów USA na Tajwanie. W odpowiedzi na to wydarzenie ruszyła cała machina administracji i dyplomacji Komunistycznej Partii Chin. Ich aktywność była też widoczna w naszym regionie. Polecamy wypowiedzi ekspertów z Czech, Polski, Słowacji, Węgier, Litwy, Łotwy, Estonii i Słowenii, którzy ocenili chińskie wysiłki informacyjne w ich państw w związku z powyższą wizytą. Artykuł do znalezienia na stronie China Observers in Central and Eastern Europe – ,,Jak Chiny zareagowały na wizytę Nancy Pelosi na Tajwanie w Europie Środkowo-Wschodniej?”
Litwa: Rosnący eksport do krajów Indo-Pacyfiku i nowe sankcje Chin
Eksport Litwy do Chin spadł o 87 proc. rok do roku w pierwszej połowie tego roku i osiągnął wartość 11,8 mln euro. Warto jednak zauważyć, że litewski eksport do innych dziesięciu krajów Indo-Pacyfiku (Australia, Japonia, Indie, Korea Południowa, Singapur, Indonezja, Tajwan, Wietnam, Malezja, Tajlandia) w pierwszej połowie tego roku wzrósł o 56,5 proc., do 456,7 mln euro, w porównaniu do w tym samym czasie w zeszłym roku. „Widzimy również pozytywną dynamikę w eksporcie towarów litewskiego pochodzenia na Tajwan” – powiedział minister spraw zagranicznych Gabrielius Landsbergis. Kwota ta, wynosząca 11,5 mln euro, to prawie poziom eksportu do Chin. Przemodelowania w strukturze litewskiego eksportu to pokłosie dyplomatycznego konfliktu z rządem w Pekinie, który sprzeciwił się zacieśnianiu stosunków dyplomatycznych pomiędzy Litwą a Republiką Chińską na Tajwanie. Ministerstwo Spraw Zagranicznych Chin poinformowało, że nałożyło sankcje na litewską wiceminister transportu i komunikacji Agne Vaiciukeviciute za wizytę na Tajwanie. MSZ zapowiedziało, że Chiny zawieszają także współpracę z ministerstwem Vaiciukeviciute oraz współpracę w zakresie transportu z Litwą. Ministerstwo Spraw Zagranicznych Tajwanu potępiło sankcje, twierdząc, że stanowią one „irracjonalny odwet” ze strony Chin.
Foto: ERR

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!
Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.
Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:
95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.
Comments are closed.