Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
cze 20
Analiza, Estonia, Europa, Publikacje, Ukraina

Raport Estońskiej Służby Bezpieczeństwa Wewnętrznego „Estonian Internal Security Service”

20 czerwca, 2023

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy.

Nowy przegląd „Estonian Internal Security Service” został wydany 12 kwietnia 2023 roku przez Estońską Służbę Bezpieczeństwa Wewnętrznego (KAPO). Raport wydawany jest corocznie. Jego głównym celem jest informowanie społeczeństwa o zapobieganiu najgorszym scenariuszom rozwoju sytuacji politycznej oraz ochrony porządku konstytucyjnego Estonii.

Renesans imperialnych ambicji Federacji Rosyjskiej w XXI wieku stwarza nowe, istotne zagrożenia dla bezpieczeństwa Estonii. Przede wszystkim, kluczowa była inwazja na Ukrainę. Natomiast w wyniku współzależności środowiska międzynarodowego oraz globalizacji, procesy prorosyjskie odczuwalne są „tu i teraz” w państwie estońskim. Działalność Federacji Rosyjskiej obejmuje wiele dziedzin życia Estonii. W nowym przeglądzie, wymieniono przeszłe i teraźniejsze zagrożenia, w postaci zmian w cyberprzestrzenni, tendencji narodowościowych, terroryzmu międzynarodowego, bezpieczeństwa gospodarczego, walki z korupcją oraz możliwych przekształceń w środowisku naturalnym.

Z raportu wynika, że polityka historyczna Estonii zawiera wiele sprzeczności, chociażby w interpretacji historii wśród rosyjskojęzycznej części społeczeństwa. Powodem tego zjawiska pozostaje ingerowanie w świadomość Estończyków przez rosyjskie media. Kolejnym, istotnym elementem polityki symbolicznej pozostają święta. Według twórców raportu, reakcją Kremla na zapobieganie obchodzenia wśród narodu estońskiego święta 9 maja (Dzień Zwycięstwa Armii Czerwonej w II Wojnie Światowej) było traktowane obchodów jako potwierdzenia poparcia neonazizmu w państwach bałtyckich. Federacja Rosyjska uznała Dzień Zwycięstwa za sposób legitymizacji działań wojskowych prowadzonych na Ukrainie, odnosząc się do paraleli między 1941 a 2022 rokiem.

Istotną rolę pełniło wyeliminowanie pomników i symboli sowieckich gloryfikujących historię Związku Radzieckiego.

Warto zaznaczyć, że istnienie symboli komunistycznych jest sprzeczne z drogą rozwoju wybraną przez naród estoński w 1991 roku.

Z jednej strony, dekomunizacja w przestrzeni publicznej państwa estońskiego miała za zadanie uwolnienie od rosyjskich wpływów. Z drugiej strony, toczy się walka polityczna między rządem Estonii a zwolennikami „strażników czołgu” w celu zachowania wspólnej pamięci historycznej. Warto dodać, że w raporcie wskazano na ruchy aktywistów, działających przeciwko zniesieniu pomników, skoncentrowane głównie w Ida-Virumma we wschodniej części Estonii.

Współcześnie, główną cechą charakterystyczną wojen jest używanie środków pozamilitarnych. Należy pamiętać, że komunikacją strategiczną Rosji stanowi propaganda, wykorzystywana w celu „zamazania” prawdy obiektywnej w państwach bałtyckich. Występuje więc konfrontacja w cyberprzestrzeni. Autorzy raportu podkreślają, że poważnym zagrożeniem bezpieczeństwa Estonii jest wymiar informacyjny. Przykładowo, w dniu 25 lutego 2022 roku (dzień po rozpoczęciu przez Rosję pełnoskalowej inwazji na Ukrainę), Estońska Agencja ds. Ochrony Konsumentów i Regulacji Technicznych wydała nakaz zaprzestania nadawania na okres jednego roku kanałów RTR Planeta, NTV Mir (również NTV Mir Baltic), Belarus 24, Rossiya 24 i TV Centre International (TVCI), na terytorium Republiki Estońskiej. Powodem było wyemitowanie w dniu 24 lutego 2022 roku przemówienia prezydenta Rosji Władimira Putina, w którym uzasadnił inwazję militarną na Ukrainę, ignorując podstawowe zasady prawa międzynarodowego[1]. Według KAPO, służby specjalne Rosji będą nadal próbować uzyskiwać dostęp do sieci komputerowych Estonii w celu zakłócenia usług krytycznych dla państwa. W 2022 roku, estoński Urząd ds. Systemu Informatycznego (Riigi Infosüsteemi Amet, RIA) otrzymał informacje o 2672 incydentach cybernetycznych (tj. o ok. 20% więcej niż w 2021 r.)[2].

Po wybuchu wojny na Ukrainie propaganda Kremla ewoluowała na dużą skalę.

Analizując metody zawarte w raporcie przez KAPO, należy wymienić kierunki aktywności mających na celu przeciwdziałanie rosyjskim wpływom medialnym. Po pierwsze, kierunki te obejmują naming oraz shaming. Warto zaznaczyć, że poprzez wykrywanie fake newsów i medialnych manipulacji, społeczeństwo estońskie zwiększy krytyczne nastawienie wobec fałszywych wiadomości. Po drugie, implementacja wdrożenia sankcji była kluczowa dla KAPO. Po rozpoczęciu agresji wojennej w 2014 roku, przez państwa zachodnie zostały nałożone sankcje na osoby wspierające ambicje Kremla. W 2019 roku, Sputnik Estonia – lokalny oddział Rossiya Segodnya – zaprzestał działalności w Estonii w związku z sankcjami Unii Europejskiej, nałożonymi na Dmitriya Kiselyova[3]. Wśród zatrzymanych była menedżer Sputnik Estonia, Elena Cherysheva i jej mąż, Mati-Dmitri Terestal. Warto dodać, że komunikacja strategiczna Moskwy obejmuje rosyjskie kanały telewizyjne, których celem jest rozpowszechnianie propagandy.

Dla rosyjskojęzycznych mieszkańców Estonii, rola „czwartej władzy” jest znacznie większa niż dla osób posługujących się językiem estońskim.

Analitycy raportu podkreślają, że taktyką rosyjskiego zwiększania wpływów są treści na stronach internetowych, które mocno krytykują państwo estońskie, Zachód oraz Ukrainę.

Pozytywnym zjawiskiem jest postawa społeczeństwa estońskiego wobec walki informacyjnej w Internecie. Ataki informacyjne w Estonii są głównie odpierane przez aktywistów cyfrowych. Warto wspomnieć o wolontariuszach, którzy stanowią istotną przeciwwagę dla grup propagujących prorosyjską wizję przyszłości.

Analizując raport, można stwierdzić, że polityka prowadzona przez Kreml skupia się głównie na wykorzystaniu „soft values” w życiu publicznym Estończyków. Warto zaznaczyć, że analitycy podkreślają, że w obszarze kultury, religii oraz ideologii Rosja będzie narzucała własne wpływy na państwa poradzieckie. To z kolei może spowodować podważenie oddziaływania sankcji zachodnich. W raporcie wspomniano również o narodowości tzw. „rosyjskich rodaków za granicą”, którzy prowadzą działania prorosyjskie. Formułowaniem uzasadnień decyzji politycznych i wojskowych Kremla zajmuje się Rosyjska Prawosławna Cerkiew. Według analityków raportu, ideologia Federacji Rosyjskiej głównie skupiona jest wokół antyfaszyzmu i tradycjonalizmu. Przede wszystkim, Kreml odwołuje się do wydarzeń II wojny światowej, podkreślając wspólną walkę z nazistowską III Rzeszą, tym samym uzasadniając interwencję wojenną na Ukrainę w 2022 roku. Jak wynika z raportu, w przypadku tradycjonalizmu, krytyka jest skupiona wokół cywilizacji zachodniej. Kreml traktuje Zachód jako pełen satanizmu oraz homoseksualistów.

Agresja wojenna na Ukrainę zdestabilizowała środowisko międzynarodowe. W raporcie wyraźnie podkreślono, że od początku wojny organy ścigania zaczęły zbierać dowody popełnionych zbrodni wojennych. W raporcie zaznaczono, że 3 maja 2022 roku Estonia dołączyła do zespołu śledczego z Polską, Ukrainą, Słowacją, Litwą, Łotwą i Rumunią. Warto zaznaczyć, że zadaniem służb estońskich jest identyfikacja ofiar, świadków oraz osób podejrzanych związanych z Estonią. Uzyskane przez służby informacje są wymieniane z innymi państwami. W wyniku dużej liczby ukraińskich uchodźców wojennych KAPO we współpracy z innymi państwami prowadzi kampanię informacyjną dotyczącą zbrodni wojennych.

Warto wspomnieć o rosyjskich służbach wywiadowczych, które wykorzystywały aktywistów we własnych interesach politycznych. Podstawę utrwalania rosyjskich wpływów stanowiła Rosyjska Federalna Służba Bezpieczeństwa (FSB). Przed rozpoczęciem działań wojennych w dniu 24 lutego 2022 roku, FSB przygotowywała quasi-państwa na terytorium Ukrainy w celu wykonania stawianych zadań przez rosyjskie elity polityczne. Naród estoński, wraz z uchodźcami wojennymi, współpracował z KAPO, co ułatwiło poszukiwanie rosyjskich służb wywiadowczych. Analitycy raportu wskazują, że FSB jest jedną z najbardziej aktywnie działających obcych służb wywiadowczych w Estonii. Ponadto, rosyjska Służba Wywiadu Zagranicznego (SWR) oraz Główny Zarząd Sztabu Generalnego Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej (GRU) prowadzi czynności operacyjne w celu zwerbowania i zastraszania ludności na kontynencie europejskim. W raporcie podkreślono, że zdarzają się przypadki działalności wywiadowczej pod przykryciem dyplomacji, kiedy to państwo przyjmujące ogłasza wskazaną osobę za persona non grata. Zgodnie z danymi raportu, Estonia wydaliła łącznie 18 szpiegów-dyplomatów. Pierwszy przypadek miał miejsce w 1996 roku. Po agresji Rosji na Ukrainę, Estonia poprosiła 3 dyplomatów z rosyjskiej ambasady o opuszczenie państwa. Reakcją Rosji była decyzja o zamknięciu konsulatu generalnego w Narwie i urzędu konsularnego w Tartu. W raporcie wskazano, że Ambasada Rosji została poinformowana przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Estonii w styczniu 2023 roku, że będzie stosować zasadę parytetu w stosunku do pracowników ambasad. W praktyce oznaczało to, że MSZ Estonii zażądało od Federacji Rosyjskiej zmniejszenia liczby pracowników w ambasadzie w Tallinie do takiego poziomu, jak w ambasadzie estońskiej w Moskwie.

Autorzy raportu podkreślają, że na poziomie współpracy między Rosją a Chinami, po inwazji na Ukrainę można było zauważyć rozwój relacji między rosyjskimi i chińskimi oficerami wywiadu. W 2022 roku, ambasada Chin w Estonii kontynuowała swoją działalność na rzecz rozprzestrzeniania się chińskiej narracji wśród polityków oraz środowiska politycznego. Co ciekawe, w 2023 roku ambasada Chin zaczęła interesować się wyborami parlamentarnymi i klimatem politycznym w Estonii.

Autorzy raportu wskazują, że w wyniku zapotrzebowania na sprzęt wojskowy państwa bałtyckie i Finlandia muszą zapobiegać łamaniu sankcji oraz ograniczyć nielegalny eksport towarów i usług przez Rosję.

Warto dodać, że Estońska Rada Podatkowa i Celna realizuje kontrolę sankcji nałożonych na Rosję, natomiast KAPO odpowiada za wstępne dochodzenie w sprawie umyślnego naruszenia sankcji. Do zadań KAPO należy również monitorowanie ukrytego rosyjskiego kapitału w Estonii oraz inwestycji partnera Kremla – Chińskiej Republiki Ludowej. Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie, w Indeksie Percepcji Korupcji opracowanym przez Transparency International, Estonia plasuje się na 13-17 miejscu w rankingu obok Austrii, Hongkongu, Kanady, Irlandii oraz Islandii[4].

Zagrożenia dla bezpieczeństwa Estonii zmieniały się ze względu na współzależność ze środowiskiem międzynarodowym. W raporcie wskazano, że wraz z wojną na Ukrainie bezpieczeństwo elektrowni jądrowych stało się bardziej istotne, niż uprzednio. Obecnie, państwo estońskie nie posiada elektrowni jądrowych. Estonia może zostać dotknięta negatywnymi skutkami w wyniku wybuchu strategicznych obiektów rozmieszczonych na Ukrainie. Z kolei radioaktywne i niebezpieczne substancje, pochodzące z tych obiektów, stanowią poważne zagrożenie o charakterze długoterminowym. Według raportu, na „straży” zapewnienia bezpieczeństwa w sytuacjach kryzysowych stoją: Rada Ratunkowa (zagrożenia o charakterze chemicznym), Rada Środowiskowa (zagrożenia radiacyjne i jądrowe) oraz Rada ds. Zdrowia (zagrożenia biologiczne).

W wyniku inwazji na Ukrainę zagrożenie terroryzmem nie będzie zwiększało się na kontynencie europejskim.

Jednak w raporcie zostało wymienionych kilka czynników sprzyjających ruchom terrorystycznym i ekstremistów: 1) łatwy przemyt broni i materiałów wybuchowych, używanych na Ukrainie 2) zagrożenia wynikające z migracji ludności do Europy 3) wykorzystywanie szkoleń w celu tworzenia sieci ruchów terrorystycznych 4) zastosowanie wiedzy nabytej w czasie wojny na Ukrainie w atakach terrorystycznych przeciwko Zachodowi. Autorzy raportu podkreślają, że pod względem zagrożenia w finansowaniu terroryzmu, Estonia pozostaje państwem tranzytowym.

Podsumowanie

Wynikające zagrożenia dla Estonii są nieodłącznie związane z wojenną agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Analiza współczesnego bezpieczeństwa państwa estońskiego wykazuje zależność bezpieczeństwa przede wszystkim od czynnika narodowego. Z jednej strony, w kontekście wpływów rosyjskich, najbardziej wrażliwą formą jest wymiar informacyjny poprzez ingerencję w świadomość społeczeństwa estońskiego. Problemem jest mniejszość rosyjskojęzyczna i kontrolowane przez nią media w Estonii. Z drugiej strony, główne narzędzie wpływu Moskwy stanowiły otwarte ataki wraz z manipulacją informacyjną przeciwko Estonii.

Zagrożenia ze strony Rosji nie uległy zmianie, a tylko przybrały nową jakość. Kluczowym zadaniem rosyjskich służb pozostaje wewnętrzny rozłam opinii publicznej państw europejskich. Po pierwsze, Federacja Rosyjska miała na celu osłabić sferę społeczną w postaci pozycji „rodaków z zagranicy”, osłabiając nastroje rusofobiczne w Estonii. Po drugie, działalność ta dotyczyła powstrzymania dyskryminacji ludności rosyjskojęzycznej i wspierania prorosyjskich grup wpływu w państwie estońskim.

Należy zaznaczyć, że wraz z wojną ukraińsko-rosyjską, rola agencji bezpieczeństwa Estonii zmieniła się. Głównym zadaniem agencji jest nie tylko gromadzenie, przetwarzanie i tworzenie danych wywiadowczych, ale również tworzenie raportów sytuacyjnych dla społeczeństwa estońskiego. Rosyjska Służba Bezpieczeństwa (FSB), prowadzi działania mające na celu monitorowanie sytuacji politycznej, gospodarczej i społecznej Estonii. W tym miejscu, skuteczne okazały się służby bezpieczeństwa Estonii stanowiące ważny czynnik przeciwdziałania wpływom Federacji Rosyjskiej.

Decyzja o usuwaniu symboli komunistycznych była związana z dążeniem do budowy tożsamości narodowej i porządku demokratycznego, który był sprzeczny z dziedzictwem sowieckiego reżimu. Warto zaznaczyć, że Rosja będzie wykorzystywała różne narzędzia, takie jak media, kontakty międzyludzkie, dyplomację w celu promowania własnej kultury, religii i ideologii w państwie estońskim.

Warto podkreślić, że zniszczenie strategicznych obiektów rozmieszczonych na Ukrainie mogłoby potencjalnie wpłynąć na bezpieczeństwo w regionie. Jednak Estonii, jak i innym państwom, zależy na utrzymywaniu stabilności, aby chronić bezpieczeństwo i dobrobyt. Ważne jest, aby państwa bałtyckie i Finlandia, współpracowały zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym, aby skutecznie zapobiegać nielegalnemu eksportowi i przestrzegać sankcji nałożonych na Rosję.

Foto: chris robert on Unsplash


[1] Raports Estonian Internal Security Service, „Annual Review” 2022/20023, s. 7.

[2] Ibidem, s. 23.

[3] Ibidem, s. 8. Dmitri Kiselyov – główną postać w propagandzie rosyjskich mediów. Także, jest szefem rosyjskiej państwowej agencji informacyjnej Rossija Siegodnia.

[4] Ibidem, s. 44.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Yuliia Halakhova Yuliia Halakhova Studentka studiów II stopnia na kierunku stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jej zainteresowanie badawcze obejmują metodologię badań stosunków miedzynarodowych, politykę zagraniczną państw Europy Środkowo-Wschodniej, myśl polityczną, teorię polityki, kulturę strategiczną Federacji Rosyjskiej.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Chiny, Indo-Pacyfik, Nowe technologie, Publikacje

Notatka z wydarzenia ‘’Measurement Problems: China’s GDP Growth Data and Potential Proxides’’: A Big Data China

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy.  W dniu 5…
  • Patrycja Mizera
  • 21 września, 2023
  • Analiza, Europa, Publikacje, Republika Czeska

Forum Polsko-Czeskie 2023: Czeska polityka zagraniczna. Wywiad z Šárką Shoup [cz. 2]

Niniejszy tekst stanowi tłumaczenie transkrypcji rozmowy przeprowadzonej przez Michała Banasiaka. Šárka Shoup - dyrektor Instytutu Polityki i Społeczeństwa. Šárka zajmuje się…
  • Michał Banasiak
  • 19 września, 2023
  • Analiza, Publikacje, Trójmorze

Postanowienia ósmego szczytu Inicjatywy Trójmorza w Bukareszcie

6-7 września 2023 r. w Bukareszcie odbył się szczyt i forum biznesowe Inicjatywy Trójmorza. Wydarzenie z roku na rok przyciąga…
  • Julita Wilczek
  • 14 września, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Yuliia Halakhova Yuliia Halakhova Studentka studiów II stopnia na kierunku stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jej zainteresowanie badawcze obejmują metodologię badań stosunków miedzynarodowych, politykę zagraniczną państw Europy Środkowo-Wschodniej, myśl polityczną, teorię polityki, kulturę strategiczną Federacji Rosyjskiej.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Notatka z wydarzenia ‘’Measurement Problems: China’s GDP Growth Data and Potential Proxides’’: A Big Data China
    przez Patrycja Mizera
    21 września, 2023
  • Forum Polsko-Czeskie 2023: Czeska polityka zagraniczna. Wywiad z Šárką Shoup [cz. 2]
    przez Michał Banasiak
    19 września, 2023
  • Postanowienia ósmego szczytu Inicjatywy Trójmorza w Bukareszcie
    przez Julita Wilczek
    14 września, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Europa Geopolityka Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas