Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
lut 01
Analiza, Edukacja, Europa, Gospodarka, Nauka, Nowe technologie, Publikacje, Sztuczna Inteligencja, Unia Europejska

Transformacja ekologiczna a cyfrowa

1 lutego, 2021
Transformacja ekologiczna a cyfrowaPobierz

Artykuł w skrócie:

– Zielony Ład jest jedną z głównych strategii Unii Europejskiej (UE), dzięki której jej członkowie mają osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku.

– Jednym z głównych celów UE jest przejście z gospodarki linearnej na gospodarkę cyrkularną, opierającą się na racjonalnym wykorzystaniu produktów, dzięki czemu zostałyby one w obrocie możliwie jak najdłużej. 

– Osiągnięcie zamierzeń Zielonego Ładu będzie możliwe dzięki stworzeniu i wdrożeniu etycznych rozwiązań opartych o nowe technologie. 

Wstęp

            Jednym z podstawowych celów Unii Europejskiej (UE) jest promowanie zrównoważonego rozwoju opartego na ochronie środowiska[1]. Skutki naruszenia ekosystemu są zauważalne gołym okiem. Coraz częściej występujące powodzie, pożary, pustynnienie obszarów oraz narastające upały stają się problemem dla mieszkańców na wszystkich kontynentach. Zgodnie ze sprawozdaniem Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) między rokiem 2030 a 2052 nastąpi wzrost globalnej temperatury o 1,5°C względem poziomu sprzed epoki przemysłowej[2]. W Porozumieniu paryskim państwa-strony zobowiązały się do podjęcia działań zmierzających do utrzymania wzrostu globalnej temperatury na poziomie poniżej 1,5°C oraz wyznaczyły sobie długoterminowy cel utrzymania wzrostu temperatury znacznie poniżej 2°C. Większość Europejczyków uważa kwestie klimatyczne za istotne. Według badań opublikowanych przez Eurobarometr w 2020 roku, 91% pytanych postrzega zmiany klimatyczne jako problem (w tym: 77% jako problem poważny, a 14% jako dość poważny)[3].

Europejski Zielony Ład

            Jednym z głównych priorytetów Komisji Europejskiej (KE) na lata 2019–2024 jest wypracowanie rozwiązań zmierzających do osiągnięcia przez Europę neutralności klimatycznej do 2050 roku. W tym celu KE wydała komunikat, w którym przedstawiła koncepcję Zielonego Ładu oraz wniosek dotyczący Europejskiego prawa o klimacie. Zgodnie ze strategią, aby Europa mogła stać się obszarem neutralnym, należy podjąć takie działania, jak:

– inwestowanie w technologie przyjazne dla środowiska;

– wspieranie innowacji przemysłowych;

– wprowadzanie czystszych, tańszych i zdrowszych form transportu prywatnego i publicznego;

– obniżenie emisyjności sektora energii;

– zapewnienie większej efektywności energetycznej budynków;

– nawiązanie współpracy z partnerami międzynarodowymi w celu poprawy światowych norm środowiskowych[4].

            Według założeń osiągnięcie neutralności nastąpi m.in. dzięki zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych o 80-95%, zmniejszeniu zależności Europy od importu energii o 20% (aktualna zależność, zwłaszcza gazu ziemnego i ropy naftowej, wynosi 55%) oraz elektryzacji gospodarki (elektryczności wytwarzanej dzięki odnawialnym źródłom energii). Szacuje się, że w wyniku transformacji udział energii elektrycznej sięgnie 53% oraz nastąpi ograniczenie emisji w sektorze transportu o 90%[5].

Koncepcja Zielonego Ładu obejmuje kilka polityk:

– Różnorodność biologiczna — 30% gruntów oraz 30% mórz ma zostać objętych obszarem chronionym, ma nastąpić odbudowa zniszczonych ekosystemów oraz mają zostać przeznaczone środki pieniężne na rzecz różnorodności biologicznej[6];

– Od pola do stołu — działania przyczynią się m.in. do bardziej zrównoważonego przemysłu przetwórczego, ograniczania strat i marnowania jedzenia, zapewnienia przystępnej cenowo i zrównoważonej żywności oraz rozwoju ekologicznego rolnictwa[7];

– Rolnictwo zrównoważone — obejmujące wsparcie finansowe mające być zachętą do prowadzenia przyjaznych środowisku gospodarstw oraz stworzenie systemu doradztwa rolniczego, który pomoże wdrożyć rozwiązania technologiczne i dostarczy wiedzy rolnikom[8];

– Czysta energia — ma na celu rozwój sektora energii, opierającego się na głównie na odnawialnych źródłach energii, jak również rozwój zintegrowanego i cyfrowego unijnego rynku energii[9];

– Zrównoważony przemysł — jednym z głównych celów będzie przejście z gospodarki linearnej na gospodarkę o zamkniętym obiegu oraz obniżenie emisyjności i modernizacja energochłonnych gałęzi przemysłu[10];

– Budowa i renowacja — celem polityki ma być tworzenie i przystosowywanie budynków tak, aby stały się energooszczędne (zgodne z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym), scyfryzowane, uodpornione na klimat oraz zgodne z normami dotyczącymi charakterystyki energetycznej[11];

– Zrównoważona mobilność — w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych należy wdrożyć technologie cyfrowe, zreformować jednolitą europejską przestrzeń powietrzną, zwiększyć podaż alternatywnych paliw i ograniczyć ślad emisji dwutlenku węgla[12];

– Eliminowanie zanieczyszczeń — strategia zakłada m.in. zapewnienie czystej wody dzięki zmniejszeniu zanieczyszczeń spowodowanych mikrodrobinami plastiku i farmaceutykami, dostosowanie norm jakości powietrza zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia, zmniejszenie zanieczyszczeń wytwarzanych przez ośrodki przemysłowe oraz osiągnięcie środowiska wolnego od toksycznych substancji[13];

– Działania w dziedzinie klimatu — celem jest zredukowanie emisji gazów cieplarnianych o ok. 55% do 2030 oraz osiągnięcie neutralności w tym zakresie do 2050 roku[14].

            Jednym z głównych zadań, które postawiła przed sobą KE na lata 2019–2024 jest ustanowienie Europejskiego prawa o klimacie. Akt włączyłby do unijnego prawa cel Europejskiego Zielonego Ładu, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Umożliwiłoby to zaktywizowanie wszystkich sektorów gospodarki oraz całych społeczeństw w zakresie walki ze zmianami klimatycznymi[15]. Szacuje się, że przy aktualnie prowadzonej polityce do 2050 roku nastąpi spadek emisji gazów cieplarnianych jedynie o 60%, przez co osiągnięcie celu ustalonego w Porozumieniu paryskim, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do poziomu poniżej 1,5°C, wydaje się być zagrożone[16]. Należy podjąć bardziej zaawansowane działania, żeby uzyskać planowaną neutralność klimatyczną.

            Spełnienie długofalowych planów klimatycznych nie będzie możliwe bez odpowiedniego znowelizowania i dostosowania do nowej rzeczywistości polityk unijnych. Należy zreformować m.in. politykę rolną, handlową, transportową, energetyczną, inwestycyjną, aby stały się one spójne oraz proekologiczne.

            Mimo że Unia Europejska jest odpowiedzialna zaledwie za niecałe 10% globalnej emisji gazów cieplarnianych, podejmuje działania stawiające ją w pozycji lidera w dziedzinie transformacji ekologicznej[17]. Uratowanie środowiska nie będzie możliwe bez aktywności innych podmiotów międzynarodowych. UE chce rozpowszechniać swoje idee i zachęcać inne państwa, aby poszły jej drogą. Kluczowym momentem w międzynarodowych aktywnościach związanych z uniknięciem katastrofy ekologicznej było przyjęcie podczas konferencji klimatycznej w Paryżu w 2015 roku Porozumienia, które zostało ratyfikowane przez 189 państw. Mimo sukcesu, jakim było przystąpienie tak wielu krajów, poważną rysą na osiągnięciu Porozumienia jest wystąpienie z niego Stanów Zjednoczonych[18]. Brak tak istotnego podmiotu i zarazem drugiego (po Chinach) największego emitenta zanieczyszczeń stawia na szali możliwość powodzenia ustaleń z 2015 roku. Stany Zjednoczone stały się jedynym państwem, które formalnie opuściło Porozumienie, jednakże decyzja ta może spowodować daleko idące konsekwencje, w szczególności biorąc pod uwagę już trwające w niektórych państwach — np. w Brazylii — rozmowy o ewentualnym opuszczeniu Porozumienia. Negatywne skutki mogą nastąpić nawet mimo powrotu USA do Porozumienia dzięki decyzji Joe Bidena[19].

            UE chce podejmować działania, które wpłynęłyby na wzmocnienie ekologicznego podejścia innych państw. Jej zintegrowanie z globalnymi łańcuchami dostaw powoduje, że polityka ekologiczna będzie oddziaływać na inne państwa i korporacje. Przedsiębiorcy z państw trzecich, chcąc działać na rynku europejskim, będą musieli dostosować się do norm panujących w Unii. Natomiast europejscy producenci wytwarzający dobra w Europie również będą musieli, tak, jak do tej pory, działać zgodnie z prawem unijnym. Normy prawa unijnego z zakresu polityki handlowej odnoszą skutek poza granicami UE i wpływają na zrównoważony rozwój państw trzecich. Dzięki temu może nastąpić upowszechnienie ekologicznych rozwiązań. KE chciałaby, aby umowy handlowe z państwami trzecimi zawierały klauzulę obowiązku przestrzegania postanowień Porozumienia paryskiego. Równocześnie UE chce wzmocnić oraz zabezpieczyć swój rozwój gospodarczy, aby móc zmierzyć się z ewentualnymi zagrożeniami wynikającymi ze strategii innych podmiotów międzynarodowych[20].

            Kolejną ideą wzmacniania międzynarodowego ekologicznego podejścia jest promowanie założeń Zielonego Ładu w ramach partnerstw i sojuszy. Podczas spotkania Komisji Europejskiej oraz Komisji Unii Afrykańskiej (UA) omawiano m.in. kwestię współpracy UE i UA w celu zmaksymalizowania korzyści, jakie wynikają z transformacji ekologicznej. Natomiast w przyjętym planie KE na rzecz rozwoju Bałkanów Zachodnich określono wytyczne dotyczące realizacji zielonego programu działań. Działania te obejmują takie obszary, jak:

– klimat, w tym dekarbonizację, energię i mobilność;

– gospodarkę o obiegu zamkniętym, szczególnie w kontekście odpadów, recyklingu, zrównoważonej produkcji i efektywnego wykorzystania zasobów;

– różnorodność biologiczną w celu jej ochrony i przywracania naturalnego bogactwa regionu;

– walkę z zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby;

– zrównoważony system żywnościowy oraz obszarów wiejskich[21].

 Transformacja cyfrowa

            Podobnie jak w przypadku transformacji ekologicznej Unia chce zostać światowym liderem w transformacji cyfrowej i podejmuje w tym celu szereg decyzji regulacyjnych. Komisja Europejska oparła ją na trzech filarach

a) technologia, która działa na rzecz ludzi

            Nowe technologie zmienią życie Europejczyków. Niepokój wśród obywateli budzi m.in. zmieniający się rynek pracy, dlatego należy zainwestować w ich umiejętności cyfrowe, dzięki czemu łatwiej będzie im przystosować się do nowej rzeczywistości. Istotnym elementem jest również edukowanie obywateli w zakresie cyberzagrożeń. UE stara się zwiększyć swoje zdolności w obrębie reagowania i bezpieczeństwa. Skuteczna obrona przed zagrożeniami pozytywnie wpłynie na zaufanie ludzi i tym samym zwiększy potencjał cyberprzestrzeni. Programowanie systemów nowych technologii opartych na algorytmach sztucznej inteligencji musi być etyczne, czyli zgodne z prawem i wartościami UE. Aby zapewnić wysoki rozwój technologiczny, należy zachęcać podmioty z sektora publicznego i prywatnego do inwestowania w transformację cyfrową.

b) sprawiedliwa i konkurencyjna gospodarka cyfrowa

            UE powinna ograniczać korzystanie z rozwiązań technologicznych osiągniętych przez podmioty trzecie i tym samym stać się niezależna cyfrowo. W celu ochrony danych Europejczyków należy utworzyć jednolity rynek danych opierający się na wartościach i prawie UE. W przyszłości Komisja planuje przedstawić strategię dotyczącą małych i średnich przedsiębiorstw, gdyż te stosunkowo wolno przyjmują nowe rozwiązania technologiczne, przez co nie mogą w pełni korzystać ze związanych z nimi benefitów. Co więcej, KE zauważa, że aby zapewnić uczciwą konkurencję dla wszystkich przedsiębiorstw, trzeba dostosować normy z zakresu prawa konkurencji do rzeczywistości cyfrowej.

c) otwarte, demokratyczne i zrównoważone społeczeństwo

            Dzięki odpowiedniemu wdrożeniu rozwiązań nowych technologii UE chce stać się obszarem neutralnym klimatycznie, demokratycznym, w którym prawa podstawowe są respektowane, a dane chronione. W tym celu należy m.in. podjąć działania zwalczające dezinformację w internecie oraz zapewnić transparentność w dzieleniu się i zarządzaniu informacją[22]. 

Transformacja cyfrowa powinna przynosić korzyści zarówno obywatelom, przedsiębiorcom, jak i środowisku. W ramach dziedzin transformacji cyfrowej w tym zakresie wyszczególnia się:

– sztuczną inteligencję,

– europejską strategię danych,

– europejską strategię przemysłową,

– obliczenia wielkiej skali (HPC),

– Akt o rynkach cyfrowych,

– Akt o usługach cyfrowych,

– cyberbezpieczeństwo,

– umiejętności cyfrowe,

– dostępność Internetu[23].

            Dobrze przeprowadzona digitalizacja może przyczynić się do rozwiązania wielu problemów, z którymi boryka się współczesna Europa. Transformacja musi opierać się na poszanowaniu praw podstawowych, unijnych wartości oraz prawa UE. W ten sposób będzie mogła przyczynić się do polepszenia życia Europejczyków i poprawy jakości klimatu.

Transformacja ekologiczna a transformacja cyfrowa

            Zielony Ład oraz transformacja cyfrowa stanowią dwa filary polityki KE, które są ze sobą powiązane. Niemożliwa zdaje się być ochrona środowiska bez zastosowania nowych rozwiązań technologicznych. Według szacunków Komisji użycie technologii może zmniejszyć globalną emisję gazów cieplarnianych aż o 15%[24]. Systemy sztucznej inteligencji opierające się na zebranych z otoczenia danych pozwolą na lepszą analizę i podejmowanie decyzji. Technologie cyfrowe są kluczowe w osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju. Jednakże, żeby cyfryzacja mogła przynieść oczekiwane efekty, najpierw sama musi stać się ekologiczna. Sprzęty i aplikacje powinny w coraz większym stopniu bazować na odnawialnych źródłach energii, aby w przyszłości stać się neutralne klimatycznie.

            Jednym z kluczowych instrumentów przeprowadzenia podwójnej transformacji jest nowa strategia przemysłowa, która ma zapewnić zielony, cyfrowy oraz bardziej konkurencyjny przemysł. Nowoczesna infrastruktura przemysłu przyczyni się do przejścia z gospodarki linearnej, powszechnej od czasu rewolucji przemysłowej, na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Celem jest przedłużenie żywotności produktów poprzez zwiększenie recyklingu i wykorzystanie surowców wtórnych. Będzie to możliwe m.in. dzięki korzystaniu ze zbiorów danych cyfrowych, co zwiększa innowacyjność. Proces wspomóc ma idea elektronicznego paszportu produktu, zawierającego informacje dotyczące składu, procedury po zakończeniu eksploatacji oraz recyklingu.

            Unia zwraca uwagę na znaczenie sektora transportu. Transport kolejowy jest jednym z najbardziej ekologicznych i energooszczędnych, na jego rzecz UE podejmuje działania promujące. Parlament Europejski oraz Rada ogłosiły rok 2021 Europejskim Rokiem Kolei. Według danych tylko 0,5% całkowitej unijnej emisji gazów cieplarnianych pochodzi z sektora kolejowego[25]. Wdrożenie nowych technologii przyczyni się do lepszego, bardziej ekologicznego zarządzania koleją. Inteligentne systemy zarządzania ruchem wspomogą redukcję zatorów komunikacyjnych oraz zanieczyszczeń.

            W UE trwają prace nad projektem Destination Earth, polegającym na stworzeniu „cyfrowego bliźniaka” Ziemi, który ma zostać wdrożony w ciągu najbliższych 7-10 lat[26]. Zadaniem projektu jest monitorowanie zmian klimatu oraz dokonywanie symulacji ewentualnych zjawisk oraz ich skutków. Opracowywanie oraz testowanie różnych scenariuszy ułatwi osiągnięcie zrównoważonego rozwoju oraz założeń Zielonego Ładu, a także pozwoli ocenić wpływ wdrożonych rozwiązań klimatycznych. Analiza danych umożliwi bardziej precyzyjne prognozowanie pogody, ale także przewidywanie ekstremalnych zjawisk pogodowych i klęsk żywiołowych, jak np. powodzie, nawet z kilkuletnim wyprzedzeniem[27].

            Jednym z wielu problemów ekologicznych jest zachwiany ekosystem. Spośród ośmiu milionów gatunków zwierząt i roślin aż milion jest zagrożonych wyginięciem[28]. Korzystanie ze zdobyczy nowych technologii może pozytywnie wpłynąć na poprawę środowiska. Potrzebne są działania prowadzone nie tylko na poziomie rządowym czy ponadnarodowym, ale również w sektorze prywatnym, gdzie aktywność może pomóc w szybszej reakcji podmiotów decyzyjnych. Na rynku europejskim wciąż jest za mało inicjatyw korzystających z rozwiązań cyfryzacji w celu poprawy jakości ekosystemu. Podmioty sektora prywatnego, działające bezpośrednio w obszarach związanych ze środowiskiem i digitalizacją, mogą szybciej pozyskiwać informacje dotyczące bieżących problemów, dzięki czemu mogłyby we współpracy z instytucjami rządowymi przedkładać organom ponadnarodowym propozycje rozwiązań w celu bardziej efektywnego zapobiegania negatywnym skutkom zmian związanych z klimatem.

            Jedną z inicjatyw, na którą warto zwrócić uwagę ze względu na wpływ podmiotów prywatnych na podejmowanie prawnie wiążących decyzji przez państwa jest pozaeuropejski projekt The Great Elephant Census. Twórcy wykorzystali urządzenia nowych technologii w celu obliczenia ogólnej liczby słoni. Dzięki zebranym danym udało się ustalić, że ich populacja między 2007 a 2014 zmniejszyła się o 30%. Tak duży spadek spowodowany jest działalnością kłusowniczą. Zgromadzone informacje przyczyniły się do decyzji Chin w sprawie zamknięcia legalnego obrotu kością słoniową z końcem 2017 roku[29].

            Z kolei organizacja Ocean Data Alliance zauważa, że we wspomaganiu zrównoważonego rozwoju oceanów niezbędna jest większa ilość danych pochodzących z badań oceanu oraz pobieranych przez satelity. Sztuczna inteligencja, bazując na zgromadzonych danych, może pomóc m.in. w zwalczaniu nielegalnego połowu ryb, śledzeniu plastikowych zanieczyszczeń czy zapobieganiu kolizjom statków. Na chwilę obecną tylko 5% wód oceanicznych jest objętych dokładną obserwacją[30]. Większe wykorzystanie osiągnięć nowych technologii umożliwi lepszą ochronę ekosystemu.

Zakończenie

            Katastrofa klimatyczna jest faktem, którego nie można bagatelizować. Unia Europejska podjęła działania legislacyjne w celu zminimalizowania jej skutków i chce zainspirować inne podmioty międzynarodowe, żeby poszły tą samą drogą. Aby do 2050 roku UE mogła stać się obszarem neutralnym klimatycznie, musi dostosować polityki europejskie, nastawiając się na bardziej ekologiczną rzeczywistość. Zielony Ład nie będzie możliwy bez odpowiednio przeprowadzonej transformacji cyfrowej. Tworzenie nowych rozwiązań technologicznych musi z kolei przebiegać zgodnie z zasadami etycznymi, do których zalicza się ochrona ekosystemu. Jednym z głównych zadań jest dostosowanie przemysłu w celu uzyskania zrównoważonego rozwoju. Przejście z gospodarki linearnej na cyrkularną zaowocuje redukcją odpadów i tym samym zmniejszeniem zaśmiecania środowiska naturalnego. Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych będzie możliwe dzięki dostawom energii ze źródeł niskoemisyjnych. Większa elektryzacja wspomoże uniezależnienie się Unii od dostawców energii z państw trzecich i wzmocni jej pozycję konkurencyjną na innych rynkach. W walkę ze zmianami klimatu muszą być zaangażowane wszystkie podmioty międzynarodowe, które powinny podjąć i pogłębić współpracę na rzecz implementacji postanowień zawartych w Porozumieniu paryskim. Ponadto kooperacją należałoby objąć zarówno sektor prywatny, jak i publiczny, które będą mogły dostarczać odpowiednie źródła i rozwiązania potrzebne dla kreowania lepszej przyszłości.

Rekomendacje

– Osiągnięcie transformacji będzie możliwe dzięki większej aktywności sektora prywatnego. UE powinna podjąć działania zachęcające start-upy oraz inne podmioty niepaństwowe (np. poprzez ulgi podatkowe) do korzystania z osiągnięć nowych technologii w celu walki z zagrożeniami oraz wzmocnienia współpracy między nimi a instytucjami unijnymi, co zwiększyłoby efektywność ich działań. Podmioty publiczne mogłyby korzystać m.in. z wyników badań prowadzonych przez sektor prywatny, dzięki czemu łatwiej byłoby aktualizować politykę klimatyczną i tym samym nowelizować odpowiednie regulacje prawne. 

– UE powinna wspomóc państwa i regiony — w szczególności te najbardziej uzależnione od węgla — w transformacji energetycznej. Ujednolicenie polityki klimatycznej i wdrożenie systemów nowych technologii we wszystkich państwach członkowskich zminimalizuje rozdrobnienie rynku wewnętrznego, co będzie możliwe, jeśli państwa — jak np. Polska — zaczną bazować na odnawialnych źródłach energii. Natomiast osiągnięcie jednomyślności UE w tym zakresie zwiększy jej konkurencyjność na arenie międzynarodowej.

– UE powinna kontynuować aktywny dialog z innymi podmiotami międzynarodowymi, dzięki któremu będzie promować swoją wiedzę, ekologiczne technologie oraz gospodarkę cyrkulacyjną. Etyczne podejście przy jednoczesnym promowaniu pozytywnego wpływu zielonej gospodarki na klimat i poprawę jakości życia społeczeństw zwiększy konkurencyjność europejskiej produkcji oraz zmobilizuje partnerów gospodarczych do stosowania się do standardów unijnych, aby móc uczestniczyć w obrocie na rynku europejskim.

Bibliografia

Traktat o Unii Europejskiej

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Europejski Zielony Ład z 11.12.2019

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Nowa strategia przemysłowa dla Europy z 10.03.2020

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Czysta planeta dla wszystkich Europejska długoterminowa wizja strategiczna dobrze prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki z 28.11.2018

Wniosek Komisji Europejskiej, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające ramy na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) z 04.03.2020

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności — europejski transport na drodze ku przyszłości z 09.12.2020

Supporting the green transition, Shaping Europe’s Digital Future, luty 2020

Commission staff working document Guidelines for the Implementation of Green Agenda for the Western Balkans Accompanying the Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. An Economic and Investment Plan for the Western Balkans 6.10.2020

Shaping Europe’s Digital Future, luty 2020

Statement by President-elect Joe Biden on the Five-Year Anniversary of the Paris Agreement

Od pola do stołu, Europejski Zielony Ład, grudzień 2019

How the future CAP will contribute to the EU Green Deal, maj 2020

Czysta energia, Europejski Zielony Ład, grudzień 2019

Zrównoważony przemysł, grudzień 2019

Budowa i renowacja, grudzień 2019

Zrównoważona mobilność, grudzień 2019

Eliminowanie zanieczyszczeń, grudzień 2019

Report of IPCC, 2018: Global Warming of 1.5°C, https://www.ipcc.ch/sr15/

ec.europa.eu, Attitudes of European Citizens Towards the Environment, Summary, December 2019, https://ec.europa.eu/COMMFrontOffice/publicopinion/index.cfm/Survey/index#p=1&instruments=STANDARD

ec.europa.eu, Europejski Zielony Ład, https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_pl#obszary-polityki

ec.europa.eu, Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030, https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal/actions-being-taken-eu/eu-biodiversity-strategy-2030_pl#gwne-elementy-strategii-na-rzecz-biornorodnoci

ec.europa.eu, Działania UE w dziedzinie klimatu i Europejski Zielony Ład, https://ec.europa.eu/clima/policies/eu-climate-action_pl

ec.europa.eu, Europejskie prawo o klimacie, https://ec.europa.eu/clima/policies/eu-climate-action/law_pl

unfccc.int, Paris Agreement — Status of Ratification, https://unfccc.int/process/the-paris-agreement/status-of-ratification

ec.europa.eu, Plan dla Bałkanów Zachodnich, https://ec.europa.eu/poland/news/201006_western_balkans_pl

consilium.europa.eu, Czysta i zrównoważona mobilność z myślą o neutralnej klimatycznie UE, https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/clean-and-sustainable-mobility/

ec.europa.eu, Destination Earth (DestinE), https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/destination-earth-destine?etrans=pl#Digital-twins

sciencemag.org, Europe Is Building a ‘Digital Twin’ of Earth to Revolutionize Climate Forecasts, https://www.sciencemag.org/news/2020/10/europe-building-digital-twin-earth-revolutionize-climate-forecasts

europarl.europa.eu, Zagrożone gatunki w Europie: fakty i liczby, https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20200519STO79424/zagrozone-gatunki-w-europie-fakty-i-liczby-infografika

http://www.greatelephantcensus.com/, Paul G. Allen Applauds China’s Pledge to End Domestic Ivory Trade, http://www.greatelephantcensus.com/blog/2016/12/31/paul-g-allen-applauds-aggressive-ivory-ban-timeline-in-china

linkedin.com, Conserve and Sustainably Use the Oceans, Seas and Marine Resources for Sustainable Development, Ocean Data Alliance, https://www.linkedin.com/pulse/ocean-data-alliance-steven-adler/

phys.org, Artificial Intelligence—a Game Changer for Climate Change and the Environment, https://phys.org/news/2018-06-artificial-intelligencea-game-changer-climate.html

ft.com, US Formally Withdraws from Paris Climate Agreement, https://www.ft.com/content/54f600e0-183f-41fd-8d4b-69ab4403e331

ec.europa.eu, Porozumienie paryskie, https://ec.europa.eu/clima/policies/international/negotiations/paris_pl

sztucznainteligencja.org.pl, Ci wspaniali Europejczycy w swych superszybkich maszynach, https://www.sztucznainteligencja.org.pl/ci-wspaniali-europejczycy-w-swych-superszybkich-maszynach/

businessinsider.com.pl, Jak sztuczne mózgi ratują Ziemię, https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/technologia-w-obronie-planety-i-srodowiska/ekrksbe


[1] Traktat o Unii Europejskiej.

[2] Report of IPCC, 2018: Global Warming of 1.5°C, https://www.ipcc.ch/sr15/.

[3] ec.europa.eu, Attitudes of European citizens towards the Environment, Summary December 2019, https://ec.europa.eu/COMMFrontOffice/publicopinion/index.cfm/Survey/index#p=1&instruments=STANDARD.

[4] ec.europa.eu, Europejski Zielony Ład, https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_pl#obszary-polityki.

[5] Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Czysta planeta dla wszystkich. Europejska długoterminowa wizja strategiczna dobrze prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki z 28.11.2018.

[6] ec.europa.eu, Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030, https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal/actions-being-taken-eu/eu-biodiversity-strategy-2030_pl#gwne-elementy-strategii-na-rzecz-biornorodnoci.

[7] Od pola do stołu, Europejski Zielony Ład, grudzień 2019.

[8] How the Future CAP Will Contribute to the EU Green Deal, maj 2020.

[9] Czysta energia, Europejski Zielony Ład, grudzień 2019.

[10] Zrównoważony przemysł, grudzień 2019.

[11] Budowa i renowacja, grudzień 2019.

[12] Zrównoważona mobilność, grudzień 2019.

[13] Eliminowanie zanieczyszczeń, grudzień 2019.

[14] ec.europa.eu, Działania UE w dziedzinie klimatu i Europejski Zielony Ład, https://ec.europa.eu/clima/policies/eu-climate-action_pl.

[15] ec.europa.eu, Europejskie prawo o klimacie, https://ec.europa.eu/clima/policies/eu-climate-action/law_pl.

[16] Wniosek Komisji Europejskiej, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające ramy na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) z 04.03.2020.

[17] Ibidem.

[18] unfccc.int, Paris Agreement — Status of Ratification, https://unfccc.int/process/the-paris-agreement/status-of-ratification.

[19] Statement by President-elect Joe Biden on the Five-Year Anniversary of the Paris Agreement.

[20] Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Czysta planeta dla wszystkich Europejska długoterminowa wizja strategiczna dobrze prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki z 28.11.2018.

[21] Commission staff working document Guidelines for the Implementation of Green Agenda for the Western Balkans Accompanying the Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions An Economic and Investment Plan for the Western Balkans, 6.10.2020.

[22] Shaping Europe’s Digital Future, luty 2020.

[23] ec.europa.eu, Europa na miarę ery cyfrowej, https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age_pl.

[24] Supporting the green transition, Shaping Europe’s Digital Future, luty 2020.

[25] consilium.europa.eu, Czysta i zrównoważona mobilność z myślą o neutralnej klimatycznie UE, https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/clean-and-sustainable-mobility/.

[26] ec.europa.eu, Destination Earth (DestinE), https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/destination-earth-destine?etrans=pl#Digital-twins.

[27] sciencemag.org, Europe is Building a ‘Digital Twin’ of Earth to Revolutionize Climate Forecasts, https://www.sciencemag.org/news/2020/10/europe-building-digital-twin-earth-revolutionize-climate-forecasts.

[28] europarl.europa.eu, Zagrożone gatunki w Europie: fakty i liczby, https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20200519STO79424/zagrozone-gatunki-w-europie-fakty-i-liczby-infografika.

[29] http://www.greatelephantcensus.com/, Paul G. Allem Applauds China’s Pledge to End Domestic Ivory Trade, http://www.greatelephantcensus.com/blog/2016/12/31/paul-g-allen-applauds-aggressive-ivory-ban-timeline-in-china.

[30] linkedin.com, Conserve and Sustainably Use the Oceans, Seas and Marine Resources for Sustainable Development, Ocean Data Alliance, https://www.linkedin.com/pulse/oceandata-alliance-steven-adler/.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Maria Piątek Maria Piątek Absolwentka studiów licencjackich na kierunku europeistyka w Centrum Europejskim UW oraz studentka V roku prawa, a także II roku studiów magisterskich na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Studia Regionalne i Globalne na Uniwersytecie Warszawskim. Jej zainteresowania badawcze obejmują m.in. sytuację społeczno-polityczną państw regionu Ameryki Południowej oraz problematykę etyczną związaną z rozwojem nowych technologii.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Indo-Pacyfik, Publikacje, USA

Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Na początku marca bieżącego roku, po 18 miesiącach…
  • Jakub Knopp
  • 25 maja, 2023
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Wojsko i armia, Wywiad

Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]

Leon Komornicki – generał dywizji Wojska Polskiego w stanie spoczynku, były zastępca szefa Sztabu Generalnego WP. Od 1991 prezes Fundacji…
  • Aleksy Borówka
  • 23 maja, 2023
  • Media, Polityka międzynarodowa, Publikacje, Trójmorze

Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!

Miło nam ogłosić, że tworzymy w INE Program Trójmorze, którego dyrektorem został dr Tomasz Pawłuszko! Jednocześnie mamy przyjemność uruchomić nabór…
  • Zespół INE
  • 20 maja, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Maria Piątek Maria Piątek Absolwentka studiów licencjackich na kierunku europeistyka w Centrum Europejskim UW oraz studentka V roku prawa, a także II roku studiów magisterskich na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Studia Regionalne i Globalne na Uniwersytecie Warszawskim. Jej zainteresowania badawcze obejmują m.in. sytuację społeczno-polityczną państw regionu Ameryki Południowej oraz problematykę etyczną związaną z rozwojem nowych technologii.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023
  • Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]
    przez Aleksy Borówka
    23 maja, 2023
  • Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!
    przez Zespół INE
    20 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas